Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forstoppelse, mavesmerter og uregelmæssig mens.

Hej alle.

Jeg har efterhånden opgivet at opsøge læger, da jeg kun har dårlig "erfaring" ift. min mave.

Sagen er den, at jeg i snart halvandet år har døjet med en slem forstoppelse med korte perioder med diarré, og jeg får ofte smerteanfald nederst i højre side af maven (ca. der hvor mit ar sidder, efter at have fået min blindtarm fjernet med metoden før kikkert). Samtidig med dette begyndte jeg at få meget uregelmæssige menstruationer, der enten er yderst smertefulde og voldsommer eller næsten ikke-eksisterende. Der har et par gange været blod i afføringen, og jeg døjer med en"sur fornemmelse" i maven i ubestemte perioder.

Jeg ryger ikke, har ikke drukket alkohol siden januar, lever af grøntsager og kød, drikker min. 2 l vand om dagen og sørger for at få nok motion, så det burde ikke være her, problemet ligger.

Jeg opsøgte først skadestuen et par gange på grund af mavesmerterne, og de sendte mig hjem de første to gange, da de sagde, at mavesmerterne skyldtes forstoppelse. Tredje gang blev jeg indlagt, men udskrevet formiddagen efter, da lægerne ikke mente, at jeg så ud som en, der havde ondt. Jeg tog så til min egen læge og fik at vide, at jeg skulle prøve Movicol, men det havde ingen effekt udover maverumlen. Så måtte jeg en tur forbi lægehuset igen, men denne gang ved en anden læge, der mente, at det var noget a la en underlivsinfektion, så jeg fik en recept på noget, jeg har glemt navnet på. Som forventet havde det ingen effekt. Jeg flyttede til en anden by, og skiftede derved også lægehus. Min nye læge gav mig en henvisning til at få foretaget en kikkertundersøgelse (koloskopi), men det var ikke en succesrig oplevelse. Hvad jeg mødte på undersøgelsesdagen, var en sur læge, der ikke helt havde opfattet, at jeg havde/har forstoppelse, men kun at jeg havde mavesmerter. Han sagde, at undersøgelsen ville være spild af tid, og at han kunne se i min journal, at jeg for nogle år siden ikke havde det så godt, og at mavesmerter godt kan skyldes, at man er ked af det. Undersøgelsen blev dog fuldført, fordi jeg insisterede på det.

Jeg har efterhånden prøvet en hel masse forskellige præperater, der ingen virkning har. Selv ikke Dulcolax kan hjælpe det mindste, når min forstoppelse er meget slem.

Hvad kan jeg gøre for at få en "normal" mave igen? Jeg er godt nok ved at være træt af smerterne.

På forhånd, tak
Kamille

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvordan har du det, udover dine problemer med forstoppelse?

    Går du f.eks.rundt og er træt, mangler overskud ell.l.?

    Har du spændinger i f.eks. skulder/nakke?

    Jeg har selv kæmpet med forstoppelse i flere år, og har prøvet flere ting undervejs, men har nu nogenlunde fundet ud af hvad der virker for mig, og hvilke ting i kosten jeg bør undgå.

    Jeg håber du vender tilbage.
  • Indstillinger
    hvordan er din daglige kost ----drikker du væske nok ---
Log in eller Registrér for at kommentere.