Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skal jeg trappe ud?

Redigeret 26 august, 2014, 12:59 i Åben debat om depression
For ca. mellem 2-3 år siden fik jeg en svær depression. Jeg har været i en masse terapi (kognitiv, psykiater, ungdomspsykolog osv.) og er efter blevet enig med min læge om at tage noget antidepressiv medicin.
Idag er jeg nået rigtigt langt. Jeg har fundet en kæreste, som jeg er flyttet sammen med. Jeg føler mig glad det meste af måneden, men får stadig 1-2 nedture pr måned, hvor der kommer negative følelser, der fortæller mig at livet ikke er noget værd og intet er godt nok at lave/foretage sig.
Her i sommeren afsluttede jeg en HF og sammen med lægen var jeg blevet enig om ikke at trappe ud af antidep., mens jeg var igang med min HF, da det ikke skulle påvirke den.
Nu går jeg så stadig på skole, men det er ikke lige så hårdt og heller ikke lige så vigtigt for mig, da min HF er afluttet.
Jeg kan ikke sige det med 100% sikkerhed, men jeg føler nu (når jeg ikke har det dårligt hver dag længere), at pillerne giver mig flere dårlige bivirkninger end jeg har det dårligt udover.
F.eks. får jeg mange mærkelige mareridt, jeg ligger tit i badet i sved om natten også. Jeg er ofte meget træt og jeg har fået testet alt, blodprøver osv. Min puls var lidt høj (men skulle være normalt, da jeg også er lidt social angst), men ellers var alt normalt.
Jeg får nogen slemme nedture som sagt et par gange om måneden, en nedtur i samarbejde med min p pille pause (så går stærkt udfra det er pga. p pillerne) og udover en nedtur ellers, der bare kommer engang imellem.
Synes også jeg føler pillerne giver mig sådan en "tåget" fornemmelse. Ikke direkte svimmel, men ligesom når man er træt f.eks.
Har også overvejet at erstatte p piller med noget andet, der ikke giver mig den nedtur + smerter osv. Men er ikke helt kommet frem til hvad.
Min fornemmelse siger mig bare at pillerne er dårlige for mig, så længe jeg har det bedre. Men jeg ville skulle nedtrappe meeeget langsomt, da jeg før har prøvet at trappe 75 mg ned og blev ret dårlig. Tænker jeg om man kan trappe en del langsommere ned?
Egentlig er mit spørgsmål bare om jeg skal prøve at springe ud i det. Og så selvfølgelig trappe ned så langsomt som muligt. Tager nemlig 225 mg velafaxin, hvilket jo er rimelig meget. Og det er jo heller ikke ret godt at være på medicinen, så skal jo helst trappe ud på et tidspunkt. Tror dog aldrig jeg bliver sikker på om jeg er klar, før jeg prøver.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg ville ikke trappe ud, uden at have en læge/psykiater ind over. Lægen vil også vide hvordan du skal trappe ud af medicinen, og hvor lang en periode det skal være over..

    Mvh. Lea
Log in eller Registrér for at kommentere.