Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Genetisk hårtab

Redigeret 27 maj, 2015, 14:58 i Hårtab
Hej. Jeg er en person, der desværre, bekymrer sig meget om sit hår. Så meget at jeg ikke kan lade vær med at kigge og observere andre mænds hårpragt og tænke: bare jeg er så heldig, eller bare det ikke bliver mig. Min evige bekymring er ved at være trættene og irreterende og vil bare gerne have bekræftet, om det er muligt at undgå hårtab, hvis det løber i familien, eller om jeg bare skal vænne mig til tanken? I min familie er der faktisk umiddelbart relativt lidt hårtab - På min fars side af familien: Min farfar - ud fra billeder fra min barndom at bedømme - begyndte han faktisk først rigtigt at tabe håret 60'erne(han er i slut 70'erne den dag idag og der er da røget en væsentlig mængde hår af hovedet, men man vil absolut ikke karakterisere ham som værende skallet eller have måne OVERHOVEDET). Mine to onkler( mine fars brødre) er begge i 50'erne og har ALT deres hår endnu. Min far derimod begyndte at tabe håret i midt 20'erne ca. og er den dag i dag vist 44. Han er ligeledes overhovedet ikke skallet, men der er de karakteristiske høje tindinger og det er ligesom, at det er begyndt at blive lidt tyndt oppe på toppen. På min mors side: Min morfar er vist ca. 65-66 år og har en hårpragt som min egen - virkelig beundringsværdig. Min morbror har ligeledes ingen hårtab. Jeg har undersøgt en afsindig masse på nettet, men alle hår-forumer, handler om folks/mænds hårtab og muligheder for behandling og ikke om der er nogen der har undgået det, men det er jo klart, hvis folk ikke oplever hårtab, så skriver de jo heller ikke om det. Så derfor vil jeg høre jer derude. Har i set (eller måske selv oplevet det på egen krop) eller oplevet eksempler på mænd, vis far er skaldet, eller har hårtab e.lign. som har undgået det?

Vil virkelig gerne høre om jeres beretninger!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ved godt at der teoretisk set er mulighed for at undgå hårtab( al den teori omkring y- og x-kromosomer) , men har bare aldrig rigtig hørt om det i virkeligheden
  • Indstillinger
    Hvis ikke der er tendens til at mænd i din familie lider af hårtab, er der heller ikke så stor risiko for at du kommer til at lide af det. Alle kan dog miste håret på et tidspunkt. Aldersbetinget hårtab, kaldet androgent alopecia, vil være noget 75% af alle mænd, vil opleve i mere eller mindre udpræget grad i løbet af deres liv. Men selvom der er mænd i ens familie der taber håret, er det selvfølgelig ingen garanti for, at du også vil gøre det.
    Hvis du oplever begyndende hårtab, så skyldes det højst sandsynligt almindeligt aldersbetinget hårtab, der trods navnet også kan opstå i en tidlig alder. Den tekniske forklaring på at du oplever dette er, at der findes et enzym i kroppen, der går ind og omdanner det mandlige kønshormon testosteron til dihydrotestosteron (DHT). Dette hormon ødelægger hårenes almindelige livscyklus, så hårsækkene lammes. Det betyder, at når håret falder af, vil der ikke dannes et nyt i hårsækken. Derved vil du stille og roligt blive mere tyndhåret.

    Det kan dog behandles. Hvis du på et tidspunkt skulle begynde at opleve hårtab, så kan det forhindres med det produkt der hedder Propecia. Pillerne forhindrer enzymet i at omdanne testosteron til DHT. Derved bliver hårsækkene ved med at producere nye hår og kan gendanne mange af de tabte hår.

    Informationen om hårtab og Propecia har jeg fundet inde på onlineklinikken meds4all dk. Jeg håber, du kan bruge det til noget. Skulle du begynde at tabe håret, kan det måske være en løsning. Jeg har dog ikke selv erfaring med Propecia, men den aktive ingrediens finasterid er pt. den eneste tilgængelige lægelige behandling mod hårtab.
  • Indstillinger
    Tyndt hår kan nu også komme fra kvinderne i familien. Min far havde kraftigt hår, min mor tyndt hår. Efterhånden er mit hår også blevet tyndt, æv.

    Mine børn har desværre arvet tendensen til tyndt hår fra mig. Ganske langsomt er deres kraftige hår med tiden blevet tyndere.

    Min bror arvede også det tynde hår, men det blev værre. Han har stoppet sit hårtab ved at tage silica. Han har taget dem i flere år nu og siden har han ikke mistet mere hår. Håret er blevet sundt at se på og fik både noget farve og glansen tilbage. Før så det dødt ud.
  • Indstillinger
    tak for svaret begge to. Jeg er 22 år, og har intet hårtab "endnu"; men nærmer mig så småt den alder min far havde, da han begyndte at tabe håret, derfor vil jeg gerne forhøre mig omkring dette emne.
  • Indstillinger
    jeg oplevede en periode med hårtab som 16-17 årig. For mig var der nærmere 10-15 %, hvilket imidlertid gjorde mit tynde hår endnu tyndere. Jeg fik dog først diagnosen 1,5 år efter min hårtabperiode.
    På nuværende tidspunkt har jeg været færdigudredt i et halvt år og har ikke mærket noget til hårfældning siden sidste sommer, da jeg stadig fik 25 mg. euthyrox (får 100 i dag).
Log in eller Registrér for at kommentere.