Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P-piller og graviditet

Redigeret 20 august, 2014, 09:20 i Prævention
Hej,
Jeg har et spørgsmål om p-piller og graviditet.
Jeg har taget p-piller fast i omkring 2 måneder nu, da jeg mandag d. 11/8 glemte at tage den. Dette opdagede jeg tirsdag, da jeg skulle til at tage min tirsdag pille, og tog straks begge to.
Fredag d. 15/8 tog jeg min sidste pille, men samme aften havde jeg (utrolig dumt) ubeskyttet samleje.
Lørdag eftermiddag to jeg en fortrydelsespille omkring 12-13 timer efter.
Jeg har ikke fået min menstruation endnu og er utrolig bekymret.
Er det muligt at en så stor dosis hormoner kan ændre min menstruationscyklus? Eller er der større chance for at jeg er gravid? Eller kan det være noget helt tredje?
Jeg køber en graviditetstest imorgen for en sikkerhedsskyld, men jeg vil også meget gerne høre jeres råd eller overvejelser.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg bliver så forstemt, når jeg læser alle de indlæg om p-piller. Men - det er vel konsekvensen, når læger og samfund i øvrigt betragter disse hormoner som værende totalt ligegyldige.

    Der følger en indlægsseddel med din medicin, og den er det faktisk meningen, du skal læse. Der står i starten, at du bør læse den grundigt - OG gemme den, hvis du senere har brug for at læse den igen.

    På den indlægsseddel står hvordan, du skal forholde dig, hvis du glemmer en pille - og det er IKKE at bare stoppe efter med dobbelt dosis eller oven i købet fylde en fortrydelsespille oveni.

    Det er noget rigtigt møg, du derved har lavet i din krop, som den under ingen omstændigheder har godt af.

    Med den voldsomme dosis du har proppet i dig, så tror jeg da ikke på graviditet, men selvfølgelig - tag en test.

    Der er ikke noget at sige til, at der nu er totalt rod i det hele. Man får slet ikke menstruation, når man tager p-piller, men derimod en kunstigt fremkaldt blødning, men selv den bliver der jo rod i, når du byder den en sådan massiv hormonpåvirkning.

    Disse p-midler er IKKE helt så ligegyldige, som læger giver udtryk for - de har masser af bivirkninger, og det mindste man bør gøre for sig selv og sin krop, er da at tage dem korrekt og gøre, som der står i indlægssedlen
  • Indstillinger
    Tusind tak for dit svar!
    Med hensyn til dit svar om min store hormon dosis, så var det også det jeg var bange for. Men da jeg havde kikset tidligere på ugen mht p-pillerne, så frygtede jeg at de ikke fungerede helt optimalt, da jeg har læst at man skal bruge kondom op til 7 dage efter, for en sikkerhedsskyld. Så derfor tænkte jeg at det var en god ide med en fortrydelsespille for at være helt sikker. Det var så ikke det klogeste valg, da jeg senere hen fandt ud af at det er en meget stor hormon dosis at putte i sin krop.
    Men tager en test for en sikkerhedsskyld, og håber da på det bedste.
Log in eller Registrér for at kommentere.