Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

"Glemt P-pille"

Redigeret 1 august, 2014, 05:42 i Spørg Netdoktors brugere
Håber der sidder bare en som er lidt klog på P-piller og kan hjælpe mig af med min bekymringer! Sidder nemlig i den situtation at jeg i onsdag kl: 18 tog min P-pille som jeg altid gør. Ca. Kl: 19:15 lige efter maden altså en times tid efter havde jeg voldsom ondt i maven og skulle sådan på toilet. Jeg rendte selvfølgelig derud og havde meget tynd mave (det skal lige siges at det var kun den ene gang, jeg havde ikke tynd mave senere på aften)
Det gjorde mig lidt skeptisk ang. Pillerne så gik op og læste på indlægsedlen.
Der stod at hvis man har opkast eller diarré inden for 3-4 timer efter pillen skal man tag en ny, det betragtes nemlig som en glemt pille, for det ikke sikkert alt er nået og blive optaget i kroppen, jeg gik ned for at sige det til min mor, men hun sagde at der var intet at bekymre sig om når det kun var en gang, så jeg behøvede ikke tag den ekstra pille, det gjorde jeg så heller ikke.
Dagen efter tog jeg en ny pille kl: 18 igen der var ingen ting bagefter så det var som det plejede og senere i dag skal jeg selvfølgelig tag en ny dvs. Det køre normalt igen, men..!?

Nu til de herlige spørgsmål:
• jeg havde sex i onsdags et par timer før jeg tog pille, kan jeg have en stor risiko for at blive gravid? Hvor bekymret skal jeg være?
• skal jeg beskytte mig de næste 7 dage?
• hvor alvorlig skal sådan noget diarré være inden det påvirker pillerne?

Nu håber jeg virkelig en kan hjælpe, ved godt det er to dage siden men det bekymre mig at jeg måske har "glemt" en pille .. Tænker over det hele tiden og kan ikke sove.. Går helt og glæder mig til jeg får min mensturation !

Tusind tak på forhånd :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du har læst i indlægssedlen at hvis man har opkast eller diarré inden for 3-4 timer efter pillen skal man tage en ny, men du fik jo diarré under to timer efter, så derfor kan du da godt forvente, at pillen ikke er nået ned i tarmsystemet på den tid. I øvrigt opløses den i dit system længe inden, den når tarmsystemet. Jeg vil mene, at problemet er langt større, hvis du kaster op umiddelbart efter pillen er indtaget. Jeg forstår faktisk slet ikke den der med, at man skal tage en ny pille, hvis man får diarré 3-4 timer efter, men - det står der jo.

    Men - der er jo aldrig noget forgjort i at sikre sig og bruge kondom i en uges tid efter. Hellere beskytte "for meget" end for lidt.
  • Indstillinger
    Syntes også det ville være underligt hvis den er helt ude bare pga. En enkelt gang.. Men bliver da lidt nervøs når det står på sedlen..
    Vælger at håbe på det bedste og ja så ville jeg beskytte mig for en sikkerheds skyld :) Mange tak for dit svar det hjalp på bekymrende :)
Log in eller Registrér for at kommentere.