Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hvad fejler jeg?

Redigeret 1 august, 2014, 01:44 i Astma
Nu vil jeg prøve at forklare mig så godt som jeg kan, og måske få svar på hvad jeg fejler og hvad jeg har fejlet i meget lang tid.

Jeg har meget tit en slags kvalme, ikke sådan en typisk kvamle, men jeg føler at jeg har noget nede i halsen som ikke vil op. Dette ændres dog nogen gange når jeg slår en bøvs, men det er ikke altid jeg kan det. Jeg er begyndt at bruge astma medicin for ca et år siden, dog kun når jeg dyrker sport.

Når jeg spiser mad spiser jeg næsten aldrig noget, selvom jeg er sulten føler jeg mig hurtig mæt, og føler at jeg skal kaste op hvis jeg spiser mere. Jeg har meget angst for at kaste op og ved ikke om det kan have noget med i spillet.

Jeg drikker en del sodavand og spiser semi usundt, dog dyrker jeg sport hele tiden og er ikke usund på den måde. Jeg har lidt svært at forklare det, da det er meget mærkeligt. Hvis i har nogen spørgsmål som måske kan hjælpe jer med svar, så stil dem meget gerne da jeg er dårlig til at forklare.

Kommentarer

  • Jeg var tilfældigvis på besøg hos en sportsmand i går. Vi talte netop om mad o.s.v.
    Han sagde, hvis ikke man spiste sundt var det bedre IKKE at dyrke sport.
    Det gik alt for meget ud over kroppen, hvis man ikke var fornuftig med hensyn til mad og drikke.

    Har du astma siden du bruger medicin.
  • Hej Mathias

    Hvad siger din læge?

    Hvilke undersøgelser er der blevet foretaget?

    Vi, der skriver her i dette debatforum, er jo ikke læger, og vi har derudover ikke – sådan som en læge har – mulighed for at foretage undersøgelser. Vi kan ikke engang se dig!

    Det har imidlertid ikke afholdt nogen fra at forsøge sig med forklaringer.

    En ret sandsynlig forklaring på din tilstand er, at du mangler vigtige næringsstoffer, vitaminer og mineraler, sådan som også Persille er inde på.

    En anden sandsynlig forklaring er bivirkninger fra din medicin.

    Mange hilsner

    kameliadamen
  • Jamen, har været ved læge og fået nogen piller mod kvalme og sådan, men det hjalp ikke. Det har også været der før jeg fik stillet diagnocen med anstrengelses astma, så han har egentlig ikke sagt så meget.
    Det er lidt ligesom at jeg har en bøvs i klemme i halsen KONSTANT.
    Det er virkelig ubehageligt at gå rundt med, og ikke vide hvad man kan gøre ved det.
  • Og har også nogen gange slet ingen appetit, jeg kan gå en hel dag og kun have spist 2 rugbrødder, ikke fordi jeg får det dårligt af at spise. Det ligesom jeg er sulten, men min hals vil ikke rigtig tillade mere mad.
  • Hej Mathias

    Sådan som jeg forstår dig, så har du været ved læge med problemet, men der er ikke blevet foretaget nogen undersøgelser.

    Din læge har dog ordineret astmamedicin, men det må vel være, fordi du også har astma. Sådan som jeg forstår dig, så havde du problemet med dette diffuse ubehag (”bøvs i klemme” og en kvalme, der forhindrer dig i at spise tilstrækkeligt) allerede, før du begyndte på astmamedicin. Er det rigtigt?

    Ovenstående er jo vigtigt at afklare, når der skal findes en grund til dit problem.

    Jeg tror, at det bedste ville være, hvis nogen her på Netdoktor har oplevet det samme og har fundet en forklaring og en løsning.

    Udtrykket ”en bøvs i klemme” får mig dog til at tænke på svampen candiada, eller candida albicans, som den vist rettelig hedder.

    Det er normalt en ganske harmløs svamp, som de fleste vistnok har lidt af i organismen. Og under normale omstændigheder giver svampen ikke årsag til problemer. Men visse faktorer kan give anledning til, at svampen får bedre livsbetingelser, bl.a.

    • Dårlig ernæring

    • Antibiotika

    • Andre former for medicin, bl.a. noget, der indeholder binyrebarkhormon

    Nu ved jeg jo ikke, om du på et tidspunkt har fået en kur med antibiotika. Hvis du lige skriver navnet på astmamedicinen kan vi jo finde ud af, om den er med til at øge risikoen for vækst af candida. Men dårlig ernæring alene kan sikkert sagtens medføre et problem med denne svamp.

    Du kan selv prøve at google candida, men jeg giver dig lige et enkelt link:

    http://www.bionordic.dk/indhold/sygdom/ ... ndida.html

    Du skal vide, at de fleste læger har den opfattelse, at svampen candida albicans ikke kan give anledning til helbredsproblemer – i hvert fald kun hos meget svækkede personer. Men andre mener noget andet. Når svampen ”kun” giver den slags problemer, som du oplever, vil de fleste læger nok mene, at problemet er psykisk betinget.

    Svampen kan sultes væk, ved at man KUN spiser sunde ting, og overhovedet IKKE sukkerholdige fødevarer eller brød af hvidt mel, som svampen ellers lever af. Du kan selv læse hvordan.

    Det er da et forsøg værd. Under alle omstændigheder er det vigtigt, at du begynder at spise mere sundt. Tag for en sikkerheds skyld vitaminer og mineraler.

    Måske er der nogen, der læser dette, har erfaringer med candida? Jeg har kun læst om svampen.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Det med at føle en "bøvs" i halsen, eller noget der strammer ganske meget kender jeg godt. Jeg får det engang imellem og det er virkelig ubehageligt.

    Jeg tror selv det kunne være muskelinfiltrationer. Min kæbe er bygget, siger min tandlæge, så jeg uvilkårligt strammer kæben meget. Jeg har derefter tænkt, strammer jeg kæben går det vel også ud over halsen.

    Min tandlæges råd var at bruge tyggegummi, så slapper man mere af.
    Det er da et billigt råd, som du eventuelt kunne forsøge med. Det er jo ingen garanti, naturligvis.

    Og så glemmer du helt at fortælle om du får vitaminer, hvad du sikkert ikke gør. Der skrives altid med den rette kost er det ikke nødvendigt, men den mad vi får er jo mere eller mindre drænet for vitaminer. Derfor er det nødvendigt at tage vitaminer.

    Vitaminer og mineraler er mere vigtigt end du har nogen anelse om. Den viden kunne du få ved at læse om det. Men det har jeg på fornemmelsen slet ikke interesserer dig.


    Mit eget barnebarn var altid forkølet. Efter hun ENDELIG rettede sig efter mig og tog en omnimin og en skefuld torskelevertran hver dag er hun aldrig forkølet mere. Jeg kommer det i mælk, så kan det ikke smages.

    Der er ingen tvivl om det indvirker på helbredet. Meget mere end du tror. Du skriver du drikker sodavand, hold op med det og spis sundere.

    Som sportsmanden sagde, man skal slet ikke dyrke sport, hvis ikke man spiser sundt. Det går alt for meget ud over kroppen. Det kender jeg ikke noget til, men det var hvad han sagde.
Log in eller Registrér for at kommentere.