Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Efterlysning: Elisabeth24

Hej Elisabeth24

Jeg håber, at du læser dette her, for jeg vil meget gerne i kontakt med dig.

Jeg var meget forundret over, at der var så mange lighedspunkter mellem vores helbredsproblemer (søvnapnø og hjerteproblemer). Jeg vil meget gerne høre, hvordan det siden er gået dig. Jeg har påbegyndt denne nye tråd, fordi den anden tråd måske kan virke afskrækkende på grund af de mange, lange indlæg.

Men jeg vil alligevel henvise til den gamle tråd, hvor vi ”mødte” hinanden, og hvor du, Elisabeth har skrevet dit første indlæg øverst side 6:

viewtopic.php?f=20&t=28853&st=0&sk=t&sd=a

Kom du nogen sinde gennem ventelisten til Specialafdelingen? Fik du den nye og mere avancerede maskine (bi-PAP) til hjælp med vejrtrækningen? Hvordan er det gået med hjertet?

Jeg kan fortælle, at jeg fik foretaget en polysomnografi i foråret 2013, og umiddelbart derefter kom jeg til på et afbud (altså uden om ventelisten), sådan at jeg kom til at afprøve den avancerede maskine, og jeg fik maskinen med hjem.

Desværre lykkedes det mig ikke at falde i søvn med maskinen trods mange forsøg. Det var jo ikke så godt, eftersom hjertet lider under den manglende vejtrækning. Det viste sig, at radiofrekvensablationen, dvs. den lille operation, der blev foretaget i foråret 2012 for at kurere mig for atrieflagren, alligevel ikke var lykkedes. Eller rettere: Den lykkedes måske nok, men den manglende vejrtrækning om natten blev efter nogle måneder igen årsag til fornyede anfald af atrieflagren.

Da jeg har været nødt til at tage Marevan (forebyggende mod blodpropper), måtte jeg opgive at tage naturmedicinen perikon, som jeg ellers i mange år har taget for at forebygge depression. Det førte til, at jeg en grim depression i begyndelsen af 2013. Men heldigvis kunne den antidepressive medicin Mirtazapin hjælpe mig, sådan at jeg hurtigt blev depressionsfri igen. Det er en kendt sag, at søvnapnø kan forårsage depression.

Status lige nu: Jeg har det o.k. Jeg mener, at jeg sover bedre, end jeg har gjort i mange år. Jeg har stadig mindre anfald af atrieflagren, men de går over af sig selv. Jeg bliver stadig træt ret tidligt på aftenen, så derfor må jeg gå i seng klokken halv otte til otte om aftenen, men kan heldigvis ligge og læse, når bare jeg slapper af i kroppen. Jeg har aldrig kunnet sove om dagen.

(Det var jo det pudsige ved overlægerne på specialafdelingen: De kunne hurtigt fastslå, at jeg havde søvnapnø, men de insisterede på at definere, hvordan søvnapnø opleves. De troede ikke på, at jeg aldrig sov om dagen, og heller ikke på, at jeg vågner så mange gange om natten. Min oplevelse af sygdommen blev affejet! Når man er ved at blive kvalt, synes jeg altså ikke, at der er noget at sige til, at man vågner stresset op! Det lyder da logisk. Men det syntes lægerne ikke.)

Min oplevelse er, at det er kosttilskuddet Q10, der har hjulpet mig. Det har gjort mit hjerte mere robust, og eftersom det var hjerteproblemerne, der var årsag til den centrale søvnapnø, er søvnen blevet meget bedre, selv om der helt sikkert stadig er apnøer.

Men altså, Eliasabeth24, jeg håber du læser dette, og at du skriver et lille indlæg.

Mange hilsner

Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.