Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forsinket menstruation 6 mdr

Redigeret 27 juli, 2014, 03:10 i PMS og menstruation
Hejsa!
Jeg fik min første menstruation 5 dage inden min 14 års fødselsdag, men nu 6 mdr efter har jeg stadig ikke haft det anden gang. Jeg har ikke haft sex eller taget nogle piller.
Hvad skal jeg gøre ved det?
Jeg kan ikke snakke med min mor, da jeg bor hos min far.
Venlig hilsen mig.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu er det at få menstruation et helt naturligt fænomen, når man er en ung pige, og det ved din far godt, så hvis der ikke er voksne kvinder i din nærhed, så burde han have talt med dig om det, men det kan være, han ikke helt kan finde ud af det, da det øjensynligt er mere eller mindre tabu, at give sine børn besked om disse helt naturlige ting.

    Jeg foreslår, at du siger til din far, at du har brug for en snak om menstruation - og fortæller hvad dit problem er. Og så beder du ham skaffe kontakt til en voksen kvinde for dig. Det er hverken flovt eller pinligt, men faktisk helt naturligt - og helt urimeligt at en ung pige skal gå alene og tumle med de problemer. Og - det ved din far faktisk godt er jeg 100% sikker på.

    Det er helt almindeligt at menstruation i de første år er endog meget uregelmæssig; jeg husker at da jeg havde haft min første, gik der faktisk hele fem måneder før den næste kom. Min mor tog mig til læge, jeg blev undersøgt, og der var intet galt.

    Men - det er ikke urimeligt, at du beder om en samtale om disse ting. Hvis der slet ikke findes en voksen kvinde i dit liv - eventuelt en venindes mor, en tante, en bedstemor el.lign. - så beder du din far om hjælp til, at du kommer til læge, og der beder du så om at få den information, som du har brug for.

    Det er fornuftigt af dig, at du nu reagerer - men der behøver ikke være noget galt overhovedet; det bør dog lige tjekkes - måske bare med en god samtale.

    Også du har krav på at få en god og saglig information.
Log in eller Registrér for at kommentere.