Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forkorte p-pille pause

Redigeret 24 juli, 2014, 06:29 i PMS og menstruation
Hej! Håber i kan hjælpe mig med mit spørgsmål!
Jeg er lige begyndt på p-piller, og er nu igang med min første p-pille pause. Jeg ville derfor høre om det et okay at forkorte min pause, da det nu er den første gang!
På forhånd tak! :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du har selv valgt at lade din krops naturlige funktioner styre af medicin, og selv om læger desværre opfatter disse hormoner som værende totalt ligegyldige, så er det IKKE sundt for kroppen. Der er et hav af bivirkninger - både mindre og mere alvorlige, så du bør da være opmærksom på det, hvis du får nogle symptomer, som du ikke har haft før.

    Du skal også være opmærksom på, at den dag, du gerne vil have barn, så kan det for nogle - måske endda rigtigt mange - være et problem, der kan tage meget lang tid.

    Indlægssedlen for dine hormoner er desværre ikke helt fyldestgørende, men du bør alligevel læse den meget grundigt.

    En ting er, at du har foretaget dette valg, men du bør gøre det så skånsomt for kroppen som muligt, så derfor fraråder jeg, at du starter med at rykke rundt på denne medicinering.

    Hold den 7-dages pause - og gør det hver eneste måned. Hvis tidspunktet for den månedlige kunstigt fremkaldte blødning ikke passer dig, så kan du - efter nogle måneder - gradvist flytte ugedagen ved at begynde en dag tidligere - altså kun holde 6 dages pause - vente en tid, holde 6 dage igen - til den ugedag, hvor du helst vil have denne blødning kommer. og så fastholder du det.

    Husk - det er er jo gerne en meget svagere og korte blødningsperiode, så det burde være muligt at acceptere, at det altså sker. Du er vel stadig kvinde, og det hører med til det at være kvinde, at man altså har en blødning.

    Så nej - selv om lægerne desværre mener, det er fuldstændig ligegyldig medicin, så bør du først og fremmeste passe på dig selv og din krop, og naturligvis er det ikke sundt at medicinere en sund og rask krop med hormoner - og da slet ikke, hvis du stadig ikke er udvokset, hvilket du ikke er før du er omkring 20 år.
Log in eller Registrér for at kommentere.