Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mistanke om irritabel tyktarm - kan I kende disse symptomer

Redigeret 20 januar, 2015, 10:06 i Irriteret tyktarm
Kære alle
Jeg er netop på ferie i udlandet og er efterhånden ved at være bekymret for de symptomer jeg nu har i godt tre uger.
Jeg er klar over, at opremsningen af symptomer er lang, men jeg vil være taknemmelig for tilbagemelding fra nogle af jer.

Mine symptomer er som følger:
- Ubehag/smerter ved solarplexus og under ribbenene(mest venstre) ved dybe vejrtrækninger. Ubehaget varierer i styrke, men hver gang jeg trækker vejret dybt ned i maven kan jeg kommer ubehaget/smerterne.

- Lettere oppustet det meste af tiden

- Smerterne kan stråle om i ryggen

- Smerterne bliver kortvarigt værre, når jeg lige har bøvset eller hikket, for så at blive lindret lidt efterfølgende.

- Jeg går ikke flere dage uden at komme på toilettet. Dog kan der godt gå en dag uden toiletbesøg.

- Lider ikke af diarré - nærmere knoldet aff.

- Ingen sure opstød

- Nogle gange en følelse af meget luft i tarmene.

- Ind i mellem voldsomme, koliklignende smerter(ikke hver dag).

- For det meste kan jeg sove om natten, men i nat vågnede jeg ved, at det gjorde ondt i det beskrevne maveområde, bare jeg vendte mig i sengen - blev ret bekymret. Det skal sige, at jeg drak en del vin i aftes, måske det har fremprovokeret mine symptomer.

- Jeg kan bedst beskrive smerterne som: jagende, stikkende og en generel følelse af, at der ikke er plads nok mellem ribbenene, når jeg trækker vejret dybt. Jeg har ellers ikke problemer med vejrtrækningen.

- Prutter ikke mere end ellers trods oplevelsen af oppustethed.

- Jeg har ikke feber.


Det skal nævnes, at jeg for godt tre uger siden havde en dag med diarré, måske grundet dårlig mad. Diarréen varede en dags tid med mange toiletbesøg og siden har jeg ikke haft det.

Tak fordi I læste med så langt.

Booth

Kommentarer

Log in eller Registrér for at kommentere.