Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ændrede menstruationer, hvad sker der? Overgangsalder?

Redigeret 16 juli, 2014, 02:57 i PMS og menstruation
Jeg er 38 år, har fået to børn på ti og seks år. Jeg har tidligere brugt p-piller, men ikke efter sidste fødsel. Jeg blev steriliseret for fem år siden. Min cyklus er lidt kort, omkring 25 dage - ikke 100 % pålidelig, men deromkring. Jeg plejer ikke at have kraftige menstruationer, og faktisk heller ikke menstruationssmerter. Men her de sidste gange har jeg haft ret kraftige blødninger. (Stadig ikke ret mange smerter). De starter med en smule brunlig blødning omkring 21-25 dagen som vanligt, men det bliver ikke til så meget. Så omkring 5 dage senere, så skal jeg da love for, at der kommer gang i sagerne, og jeg bløder kraftigt i et par dage. Eller... I hvert fald væsentligt kraftigere end jeg plejer.
Jeg ved godt at ændringer og især til det kraftigere kan være tegn på overgangsalder, men jeg er kun 38, og min mor var over 50 inden hun kom i overgangsalderen. Det skulle være lidt arveligt hvornår man kommer i overgangsalderen, ikke? Min mor havde forøvrigt døjet voldsomt med kraftige blødninger i årevis inden da, med dyk i blodprocenten og udskrabninger som ikke hjalp. Men jeg ved ikke om det også er arveligt?

Det jeg egentlig vil spørge om er - går man tidligere i overgangsalder hvis man er blevet steriliseret? Umiddelbart gætter jeg på, at det ikke har noget at sige, men man ved jo aldrig.
Nogen der ved noget?
Log in eller Registrér for at kommentere.