Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kløe i hovedbunden

Redigeret 12 juli, 2014, 02:00 i Åben debat om hud og hår
Jeg har i 1 1/2 år haft en kløe i min hovedbund, som nu har udvidet sig til også at omfatte mine øjenbryn og øjenvipper. Det kilder og jeg bliver nødt til at klø igen. Jeg har prøvet alverdens shampooer, fået sol igennem en slags børste ved hudlægen, forskellige cremer og shampooer ved hudlægen. Intet hjælper. Jeg synes selv mit hår er blevet tyndere og jeg oplever ofte, at der er små hvide ting for enden af de tabte hår. Der er intet at se i hovedbunden og derfor mener min hudlæge, at der er tale om noget svamp i min hovedbund, og foruden shampoer og cremer uden virkning, har hun også anbefalet mig Nizoral som intet gavner heller. Har i hørt om noget lignende før og kan evt. hjælpe mig? Jeg føler lidt, at det har hjulpet når jeg har været i saltvand nede i Italien eller på Rømø, men har prøvet læsø-shampoo, så ved ikke helt.
Mvh. Patrick - 20 år.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Patrick

    Det spørgsmål har vi haft en del gange her på Netdoktor. Jeg har selv haft samme problem for en del år siden, men det forsvandt, da jeg begyndte at gå hos en kostvejleder. Problemerne med hårbunden var ikke selve årsagen til, at jeg begyndte at gå hos hende, men løsningen kom som en sidegevinst til behandlingen, som bestod af såkaldt sundt fedt (især omega 3) samt vitaminer og mineraler.

    Jeg finder lige nogle links til den tidligere debat:

    viewtopic.php?t=31941&f=277

    viewtopic.php?t=31941&f=277

    Nå, jeg ser, at det faktisk var dig, der var spørgeren i begge links. Du skrev et sted, at du faktisk HAR prøvet B-vitaminer, men at det ikke hjalp noget. Så vidt jeg husker, var det mig, der anbefalede B-vitaminer, fordi jeg havde læst, at mangel på et af B-vitaminerne kunne være årsagen.

    Men jeg fik jo virkelig mange tilskud dengang. Så måske var det den samlede virkning af vitaminer, mineraler og sundt fedt, der hjalp mig. Jeg finder det stadig mest logisk, at den slags problemer skal afhjælpes indefra i form af kostændringer og ikke udefra i form af cremer og salver.

    Det gælder om at skabe en sund hovedbund, hvor svampen ikke har gode betingelser.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.