Hjem Lever, nyrer og urinveje Galdesten

Kostændringer på grund af galdesten

Redigeret 6 oktober, 2014, 02:10 i Galdesten
Hej
jeg har jævnligt haft galdestens anfald de sidste 18 år, er opereret for det 2 gange nu, men har fortsat problemer.
Jeg søger noget erfaring med kostomlægning for at forebygge yderligere dannelse af sten.
Det er således ikke en udrensningskur jeg søger, da der er masser af materiale vedr. dette på nettet.
Det er mere den daglige kost jeg søger informationer om. Ved at det anbefales at spise fedtfattigt, fiberrigt og frugt feks. men hvad er jeres erfaringer i forhold til hvad der virker for jer?
mvh Kairna

Kommentarer

  • Jeg har de senere år døjet en del med galdesten og blev sidste år indstillet til operation.
    Ved forsamtalen blev jeg gjort opmærksom på risikoen og bivirkningerne ved operation, samt at der ikke var nogen garanti for at det ikke ville vende tilbage.

    Derfor besluttede jeg at takke nej til operation og i stedet undersøge, hvad der var af alternative metoder.

    Ved første skanning fortalte lægen (i fortrolighed da hans kollegaer ikke var enige) at jeg skulle holde mig fra at spise kød fra firbenede dyr og det hjalp faktisk så jeg kun havde anfald en til to gange om måneden, men det var stadig ikke tilfredsstillende.

    På nettet fandt jeg en slags fastekur, hvor jeg skulle faste 8-10 timer (valgte natten til dette) og derefter fortsætte med kun at drikke en blanding af olie og citronsaft i løbet af dagen. Det hjalp, men skulle gentages hver anden måned.

    For 4 måneder siden valgte jeg at forskellige grunde (blandt andet efter at have set filmen "Folks over Knives" at blive vegetar og til min store glæde har jeg ikke haft et eneste anfald siden og håber at det fortsætter sådan.
    Det skal dog siges at jeg når jeg bliver inviteret ud at spise nogle gange tager lidt fisk, men det har som sagt ikke betydet noget.
Log in eller Registrér for at kommentere.