Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Stadig hævelse og smerter i knæ efter 1,5 år

Redigeret 4 oktober, 2014, 14:05 i Fod- og knæskader
Hej.
Jeg faldt i november 2012 og havde, ifølge lægerne, fået en patella luksation (mit knæ gik af led). Efter en MR-scanning viste det, at der ikke var sket skade på ledbånd, korsbånd eller andet. Jeg gik dog i næsten ét år til genoptræning. Min fysioterapeut har flere gange sagt, at han har mistanke om, at jeg har fået en meniskeskade, men det har sygehuset, ad flere omgange, afvist.

Nu står jeg så her, ca. 1,5 år efter, med et knæ der slet ikke fungere. Det hæver tit (selv ved korte gåture) og er rigtig ømt. Der er stadig flere ting jeg ikke kan, fx. At gå i hug, sidde på alle fire (pga. Tryk på knæet) o.l.
Jeg vil derfor høre ad, om der er andre der har oplevet lignende? Og i så fald, hvordan kom I videre? Hvordan fik I has på smerterne?

På forhånd tak :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg vil mene der er noget galt/irritation i dit knæ, siden det stadig er hævet. Hvis dit knæ låser sig, kunne det godt tyde på, det er menisken der er noget galt med.
    Jeg er selv blevet opereret for både korsbånd og menisk. Jeg havde problemer med mit knæ, det var stadig hævet , havde irritationer og låste sig, så tænkte det var menisken den var galt med. Lægen undersøgte mit knæ og fandt ud af, at min menisk var ødelagt og mit korsbånd var lavet forkert.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar :)
    Mit knæ låser ikke på den "rigtige" måde. Det låser sig lidt når det er bøjet, men lægen på sygehuset sagde, at det ikke var den rigtige måde, hvis det var en meniskeskade.
    Men det er ikke rart at høre, at du har haft problemer med, at det ikke var opdaget/lavet godt nok.
    Jeg må nok bare en tur gennem møllen igen :)
  • Indstillinger
    Okay første gang kom jeg til skade med min indvendige menisk, den låste sig helt, så jeg hverken kunne bukke/strække/støtte på knæet. Da ja så kom til skade med min ydre menisk, der låste knækket sig heller ikke men der var skader på menisken. Hvor henne i landet bor du?
  • Indstillinger
    Det lyder ikke rart. Det har jeg ikke oplevet, så det er nok ikke menisken :)
    Jeg bor i Midtjylland :)
  • Indstillinger
    Jeg kender ALT til dine problemer med knæet, og meget mere til. Jeg har næsten været ude af stand til at gå mere end ganske få meter fordi begge knæ hævede op og gjorde forbandet ondt. Mit problem sidder også i knæskallen. Ikke pga skade men fordi jeg er bygget forkert.

    Jeg er blevet opereret flere gange, den første gang var knæet konstant hævet i 9 måneder efter fordi kirurgen ikke var rutineret nok.

    Ud fra dine oplysninger og egne erfaringer, vil jeg tro at nogle af dine problemer skyldes arvæv fra den første operation. Det er ingens skyld at du har fået det, nogle er bare mere tilbøjelige til at danne arvæv end andre. Desuden er lige præcis knæskals-operationer særlig slemme til at lave arvæv. Problemet er, at arvævet er vanskeligt at se på ultralyd og MR-skanning fordi det er sådan noget tyndt fnuller der sætter sig i klemme når du bøjer knæet. Det kan ses ved en kiggertoperation hvor de også kan fjerne arvævet. Men det er vigtigt at din kirurg er dygtig, rutineret og hurtig for et godt resultat.

    Noget af det der udover operation har hjulpet, og hjælper mig allermest, er nogle specielle knæbind jeg har købt ved fysioterapeuten. De er udformet så de skubber min knæskal på plads. Desuden giver de den støtte jeg mangler som hypermobil samt øget ledsans, som jeg også mangler pga kroniske smerter. Uden knæbind kan jeg nok i dag gå ca. 60 m. Med knæbind kan jeg gå 5-7 km og cykle kortere ture (5-6 km). Svømning som ellers er godt for led, er noget af det allerværste jeg kan udsættes for. Selv en kort svømmetur på få minutter giver mange smerter i dagevis. At sidde på en stol i timevis til fx familiemiddage er også noget af en prøvelse, selvom det er blevet meget bedre.

    Det sidste har jeg løst ved at købe en billig klapstol og savet ryglænet af. Ved ikke at slå stolen helt ud, har jeg en skammel der støtter under låret og over knæet. Det hjælper en hel del.

    Og så er træning af den rigtige slags selvfølgelig supervigtig. Men kun hvis den ikke giver flere smerter og hævelse, som desværre er tilfældet med mig. Kan du træne, evt. bare ved at gå op ad trapper, vil du dog helt sikkert kunne mærke en stor forskel.

    Jeg er ked af at du også skal slås med de problemer sfa. knæskallen. Det er ikke mit indtryk at der er særlig mange ortopædkirurger der ved ret meget om problemet, og om hvor smertefuldt og invaliderende det faktisk er.

    Håber mine råd kan bruges. Du må meget gerne melde tilbage :-)
  • Indstillinger
    Hej. Tusinde tak for dit svar.. Jeg må dog skynde mig at sige, at jeg aldrig er blevet opereret for denne skade, da sygehuset ikke mente at mit knæ fejlede/fejler noget. Men måske var det henvendt til Ustrup? :) jeg vil dog lige tilføje at jeg fik udført en kikkertoperation af samme knæ for snart 8 år siden, i forbindelse med en anden skade - her var der dog ikke noget at se i knæet, men kirurgen mente at han måske havde fået skyllet irritationen ud.. Men som sagt, så mener hverken sygehuset eller fysioterapeuten at den gamle skade påvirker den nye :)
Log in eller Registrér for at kommentere.