Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mærkelig dimser bagerst før Epiglottis

Skal lige siges at jeg ikke altid har haft det, men har ca. haft det et par gange i alt. Her anden gang har det aldrig forsvundet. Har måske gået med det i flere år.

Sagen er den at de store dimser de sidder før Epiglottis. Man kan ikke se dem hvis man trækker tungen ud, men man kan mærke dem tydeligt hvis man stikker fingrene ind i munden og de lugter grimt, mit spyt lugter også grimt. Symptomerne er hvidt slim og en følelse af en klump i halsen. Jeg hoster ikke.

Er blevet set til hos en Halse øre næse - læge. Der sagde han det er mandler. Men mandlerne fik jeg så fjernet efterfølgende for flere måneder siden. Men de andre dimser er der endnu. Og så vidt jeg ved har man jo kun to mandler i hver side i munden, og ikke også mandler længere nede.

Er der noget jeg kan gøre selv, skal jeg prøve at skifte tandpasta eller sådan noget?

Er ikke ryger, drikker kun lidt alkohol og kaffe. Er ikke forkølet eller ondt i halsen.

Tegning der illustrere en hals: https://www.sundhedsprofiler.dk/uploads ... oriaa4.jpg

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Selvom du har fået fjernet mandlerne, så lyder det som tonsilpropper...
    De sidder ikke fast... og klemmer du udenpå, så smutter de ud..
    Og får du dem ud, så stinker de ad ht...
    Jeg har dem selv ind i mellem..... specielt hvis jeg har spist en del franskbrød..
    Hvis du ikke bryder dig om at få en finger så langt ind? så prøv med den flade ende af en blyant... eller skaftet af tandbørste...

    Skriv gerne tilbage
  • Indstillinger
    Hej

    Det bare mærkeligt at de sidder så langt tilbage på tungen som muligt.
    Man kan vidst lige mærke spidsen af Epiglottis med fingeren, som sidder lige efter dimserne.

    Det kan jo være de skal være der, og i mit tilfælde er de bare blevet store og producere mere slim.
  • Indstillinger
    Fandt du nogensinde ud af, hvad det var?
    Jeg har også fået fjernet mandler for MANGE år siden, og min mundhygiejne er i top, som tandlægen siger... Det er SÅ forfærdeligt, og jeg har virkelig prøvet alt nu... Men intet virker. Den dårlige ånde bliver VED med at komme tilbage. Synes mine symptomer er meget ens dine...
  • Indstillinger
    Slimen har gået væk, uden jeg har tænkt videre over det. Løsningen på den lugtende spyt for mig, var at bruge tandtråd på den rigtige måde.
Log in eller Registrér for at kommentere.