Hjem Muskler, led og knogler Fod- og knæskader

Forstuvet ankel

Redigeret 10 marts, 2017, 04:49 i Fod- og knæskader
Jeg skulle lige springe til rundbold hvor jeg landede forkert og det endte med at jeg forstuvede ankelen. Har været ved vagtlægen og fik taget røngten - der var intet brud, men blot en forstuvelse. Jeg fik da at vide at jeg skulle gå med forbinding til hævelsen var væk. Den var jo sådan meget væk i morges, så jeg lod være med at tage forbinding på - har dog en smule vej til skole og kan støtte på foden og humpe. Men kan ikke gå normalt fordi jeg strækker og vrider min ankel hvilket gør utrolig ondt.
Sagen er bare at efter jeg har gået rundt uden forbinding, så er min ankel blevet utrolig hævet og øm igen! Nogen der ved hvad jeg skal gøre?

Kommentarer

  • Jeg vil klart anbefale dig at du aktivt tager hånd om din forstuvede fod. Det er ganske simplet af to grunde:

    1. Hvis du aktivt arbejder med din ankel efter en forstuvning, kan du afkorte skadesperioden og kan derved hurtigere komme tilbage på de høje hæle, i fodboldboldstøvlerne eller hvad du eller gerne ville kunne.

    Det hænger sammen med at den aktive genoptræning vil fremskynde processen med at få hævelsen væk omkring skaden, samt at musklerne omkring anklen ikke når at miste sin styrke.

    2. Hvis du ikke laver en aktiv genoptræning af den forstuvede ankel er der en forhøjet risiko for at du vil kunne komme til at ende med anklen blå, varm og hævet igen.

    Det hænger sammen med at de sener/ligamenterne som bliver forstrukket i forbindelse med en forstuvning skal stimuleres og trænes for at genvinde evnen til at sende signal til dig om at din fod er på vej ud i en uheldig position.

    Kort sagt – Gør det nu ordenligt første gang! Find viden og inspiration på http://www.forstuvet-ankel.dk
  • Jeg er helt enig. Da jeg for mange år siden faldt ned ad en trappe og forstuvede min ankel passede jeg ikke godt nok på efterfølgende.

    I Danmark må man jo helst ikke være sygemeldt, så jeg gik på arbejde i hjemmesko, som min fod kunne være i. Jeg kan svagt mærke det i min ankel endnu.
  • Hej,

    Jeg tilladder mig lige at skrive et svar, selvom indlægget er relativ gammelt - mon ikke andre kunne bruge debatten til hjælp også.

    Som der bliver skrevet længere oppe, er det utrolig vigtigt, ikke bare at lægge sig hjem på sofaen og vente på at hævelsen og smerterne er væk. For så er der stor risiko for kroniske smerter og skader fremover.

    En skade skal der arbejdet aktivt med, og helst lige til grænsen uden at det gør ondt. Det må aldrig gøre ondt, men gerne gå lige til grænsen.

    Jeg har oplevet rigtig mange bruge en ankelstøtte til genoptræningen, da dette har gjort, at man kan presse sig selv 10% ekstra uden at opleve smerter.

    Du kan selvfølgelig ikke være aktiv hele tiden, og har brug for tid på sofaen som alle andre. Her vil jeg anbefale dig at sidde og vippe med foden frem/tilbage og side/side. Det samme hvis du sidder på en stol.

    Men husk - du må ikke opleve smerter, så skal du nedsætte presset.

    Mvh.
    Kenneth
Log in eller Registrér for at kommentere.