Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

atrieflimmer

Redigeret 30 juni, 2014, 01:40 i Hjerteproblemer
Hejsa
Jeg er nødt til at tage digoxin for hjerteflimmer. De andre betablokker m.m. tåler jeg ikke af forskellige grunde som astma maveproblemer mm. Men nu så jeg lige en artikel som lød

Digoxin øger dødsfald hos patienter med atrieflimren

har dette noget på sig??
på forhånd tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Claus

    Jeg bringer lige et link til oplysningerne:

    http://www.dagensmedicin.dk/videnskab/h ... patienter/

    At det faktisk forholder sig sådan, at folk, der tager Digoxin, har øget dødelighed, er vel så godt som bevist, selv om man normalt kræver flere videnskabelige undersøgelser, før den slags er slået fast.

    Spørgsmålet er bare, hvorfor det forholder sig sådan. Årsagerne kan jo være mange og behøver ikke at indebære, at det er Digoxinen, der er skyld i dødsfaldene.

    Måske er de folk, der får Digoxin, meget syge, og har derfor i forvejen større risiko for at dø.

    Måske er der nogle livstruende faktorer, f.eks. rygning og alkohol ,eller hvad ved jeg, der er i højere grad kendetegner folk, der får Digoxin, end folk, der ikke får det.

    Jeg har selv anfald af atrieflagren, som er en hjerte-uregelmæssighed, der ligner atrieflimmer. Jeg har aldrig fået medicin for det. Betablokker afviste jeg, for det bliver jeg syg af. Jeg har fået en operation (en såkaldt radiofrekvensablation), som normalt virker i næsten alle tilfælde, men den virkede desværre ikke hos mig.

    Jeg har anfald med uregelmæssige mellemrum, gerne et par uger imellem, og de går i reglen over af sig selv. Jeg har fået stød flere gange til at genoprette normal hjerterytme, men det er efterhånden længe siden.

    Hvis jeg var dig, ville jeg nok undersøge mulighederne for at slippe for den medicin. Måske kan du i stedet få en operation? Ved operationen laver kirurgen et lille ar på den nervetråd, der er skyld i fejlimpulser, der får hjertet til at slå forkert. De når ind til hjertet via blodårerne fra et sted ved lysken, så det er ikke et stort indgreb.

    Hvis jeg var dig, ville jeg helst undgå at få medicin, hvis det er muligt.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.