Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sund for evigt?

Redigeret 13 august, 2014, 06:38 i Åben debat om overvægt
Hej allesammen, jeg vil spørge til de som er har tabt sig om det handler om bevæge sig el spise sundt for evigt? Begge? Er man 'nødt til' at spise sundt for evigt, hvis man vil holde sig slank og være i form? Vi er jo alle enige om at vi har fristelser, som vi fleste af os har svært ved styre... Altså til jer der spiser altid sundt... Hvordan?? Hvordan kan i det?? Er jeg sådan,fordi at jeg er vant til spise usundt, er det derfor et sundt kost for evigt ser umuligt for mig? Tror i fordi jeg er afhægig? Jeg spiser usundt flere gange om ugen...

Synes i at det er ok at spise usundt en gang imellem? Gjorde nogen af jer det, da i var i gang med tabe? Altså spise usundt, men sammentidig spise lidt? Handler alt det her tabe kilo haloj hele om at spise alt hvad du vil, men bare ikke overspise? Også få lidt bevæget sig? Jeg har virkelig brug for tabe, og jeg har virkelig lav selvtillid, jeg tror ikke på at jeg kan klare smide de 1O kg væk... Jeg giver slip på ting jeg ikke kan hurtigt, jeg knokler slet ikke, fordi jeg tænker altid at jeg nogensinde aldrig kommer til tabe mig.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Langt de fleste, der er overvægtige, er overvægtige fordi de indtager mere, end de forbrænder – og som du beskriver det, så hører du til den type.

    Du er 10 kilo overvægtig, så det behøver ikke være en voldsom forandring, du skal foretage, men du bør foretage en forandring – og en forandring, der er varig.

    Der kører jo reklamer i TV, i ugeblade og hvad ved jeg om ”slank i en fart”, diverse kure, der gør en slank på kort tid, og alle som en giver indtryk af, at det skal man ”bare” i en kortere periode, og så kan man ellers fortsætte som før.

    Intet er mere forkert, for følger man disse ”kure”, så har man hurtigt de tabte kilo på igen – og ofte lige nogle ekstra kilo.

    Hvis du vil have et vægttab, der vel at mærke holder, så bør du gå stille og roligt i gang – husk det har taget tid at få disse ekstra kilo på, det tager også tid at få dem væk igen, og hvis du lige fra dag til dag forsager alt, hvad du godt kan lide – så vil det jo gå galt, og du vil løbe sur i det, og du vil især løbe sur i det, hvis du også skal forholde dig til, at du aldrig nogen sinde mere må spise det, du godt kan lide.

    Nej – tag det ganske roligt, begynd med at bevæge dig lidt mere, end du gør nu. Du skriver i et andet indlæg, at du bevæger dig et par gange om ugen; prøv at give den endnu mere gas, når du gør det, så du bliver godt forpustet. Prøv om du i hverdagen måske kan gå i rask trav et stoppested længere væk, træde lidt hårdere i pedalerne, hvis du cykler, løb op og ned ad trapperne – måske en ekstra tur osv. - alle de ting i hverdagen, hvor du nemt lige kan smutte lidt fysisk ”power” på; det behøver ikke være en voldsom forandring – bare du lige tænker over, hvor du lige kan få lidt ”gratis” motion – måske bare et par minutter. Efter nogen tid, skal der nok mere til, at du bliver forpustet – og så er du ualmindeligt godt på vej, samtidigt med, at du giver den lidt mere gas – måske får lyst til at bevæge dig oftere.

    Og så din kost: Nej – du skal ikke afholde dig fra ALT det, du godt kan lide, men prøv at skære lidt i det. Prøv f.eks. at skære bare 1/10 den første tid – så 1/10 mere om nogle uger, så du til sidst kommer ned på ca. halvdelen af, hvad du spiser nu af usunde/fedende ting.

    Det skal selvfølgelig erstattes af de gode, sunde ting – frugt og grønt.

    Men – i det hele taget – prøv at indtage bare lidt mindre af de usunde ting, og skær – bare lidt – med jævne mellemrum.

    Og nej – på den måde taber du ikke 10 kilo på få uger – men der vil gradvist blive mindre og mindre af dig, samtidig med, at du får vænnet både dig selv og din krop til, at indtage mindre af de usunde ting, så det overhovedet ikke fremover vil være et problem at fortsætte på den måde.

    Hvis du f.eks. sætter dig målet, at de 10 kilo skal være væk om et år – så tror jeg, det vil passe meget godt, samtidigt med, at du så slet ikke mere har behovet for/lysten til de mange fedende måltider, men netop har det godt – og synes bedst om det i lidt mindre portioner, men altså stadig har ”lov” til at gøre det ind i melem.
  • Indstillinger
    Redigeret 12 januar, 2015, 16:24
    Jeg kender også en som har tabt sig 20 kg på på 40 dage, og han er stadig i form... Okay det ikke alle der kan knokle så virkelig hårdt, ihvertfald mig i så kort tid. Men synes du ikke 1 år er for meget for smide 10 kg? Jeg havde læst at man burde tabe sig 5 kg på en måned.. Så 2/3 måneder vil passe fint synes jeg...

    Men ellers tak for tippet, jeg vil helt sikkert prøve skære lidt på tingene, istedet for droppe dem fuldkommen..
  • Indstillinger
    Hej Anonym

    I dine øjne vil jeg nok blive betegnet som en, der altid spiser sundt. Du spørger, hvordan det kan lade sig gøre.

    Det er ganske enkelt: Jeg spiser de ting, jeg allerbedst kan lide! Jeg har altid holdt meget af grønsager og frugt, så derfor spiser jeg meget af den slags.

    Det er ikke sådan, at jeg ikke kan lide pizza eller kage. Jeg foretrækker bare at lave den slags selv, for så ved man, hvad der er deri og kan sørge for at undgå problematiske ingredienser. Slik spiser jeg aldrig, men jeg kan godt spise et stykke mørk chokolade.

    Min opfattelse er, at mange mennesker og især kvinder har problemer med vægten, fordi de tager P-piller eller medicin.

    Jeg tager selv antidepressiv medicin af den type, som er allerværst med hensyn til at give overvægt (Mirtazapin). Om vinteren er jeg nødt til at spise mindre, end jeg har lyst til. Om sommeren har jeg så meget at se til, at vægten overhovedet ikke er et problem. Jeg har lige tabt mig en del, fordi jeg simpelthen ikke havde tid til at gøre ret meget ud af maden.

    Efter min opfattelse hænger nogle af folks vægtproblemer sammen med, at der fokuseres alt for meget på mad og på vægt.

    Hvis man skal ændre spisevaner, er man selvfølgelig nødt til tænke på maden. Det forstår jeg godt. Men ellers tror jeg altså, at det er en god ide at tænke på noget andet. Maven knurrer jo og har lyst til mad, hvis man hele tiden tænker på mad.

    Så derfor: nyd den danske sommer! Der er så mange ting, man kan foretage sig, og mens man gør det (svømmer, cykler, danser, laver havearbejde …) spiser man ikke, og vupti, så har man tabt 5 kilo.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Redigeret 12 januar, 2015, 16:25
    Mit problem er egentlig at jeg overspiser fordi jeg er stresset, trist eller når jeg keder mig. Og ved ikke hvad jeg skal gøre andet. Jeg har virkelig ikke noget at lave, har heller ikke penge til gå til fitness eller andre ting. Og cykle... Hmm det længe siden jeg har cyklet og har heller ikke et cykel længere. Jeg er nødtil bruge mit tid til noget, men ved ikke hvad.
  • Indstillinger
    Som du beskriver dig selv, så virker du ikke specielt motiveret for at give den en skalle mht at ændre på dit liv.

    Kameliadamen har fuldstændigt ret i, at man ikke taber sig ved at spise ting, man ikke kan lide – man skal netop spise ting, man godt kan lide, MEN

    Hvis det man kan lide kun er usunde og fede ting, så kommer man ikke så langt, så derfor er det der, du bør prøve at sætte ind. Da du netop ikke virker specielt motiveret, har jeg netop foreslået, at du meget stille og roligt prøver at ændre bare lidt ad gangen, og derfor bør du sætte et helt år af til projektet, og når det år er gået, burde du have vænnet dig til at spise fornuftigt, så problemet overvægt ikke kommer igen..

    Jeg ser ret tydeligt, at hvis du skal ændre på din kost og dine motionsvaner meget radikalt og meget hurtigt, så vil du givet hurtigt løbe helt sur i det – derfor skal du gøre det langsomt og gradvist.

    Du vejer for meget, du vil gerne tabe dig, men alligevel spiser du fede og usunde ting, selv om du helt klart ved, at det ikke er godt for dig. Du har undskyldninger parat til ikke at gå i gang med mere motion – og nej, det behøver ikke koste penge at dyrke motion. Det koster ikke en krone at gå en rask tur – der efterhånden kan gå over i småløb, siden i rigtigt løb f.eks. Det koster ikke noget at gå i rask gang hen til supermarkedet eller hvor du nu skal hen; det koster heller ikke noget at løbe op og ned ad trapperne – bare en ekstra tur hver gang. Så også du kan sagtens komme i gang med mere motion.

    Hver gang du er sur og trist og er på vej hen for at finde noget at putte i munden, så stop lige op og tænkt dig om en ekstra gang – tag et stykke frugt i stedet – bare hver anden gang f.eks.

    Hvis du virkelig gerne vil tabe dig, men ikke magter at ændre på al ting på en gang – og det magter de færreste faktisk, så på det punkt er det ikke ”bare dig”, der er noget galt med :-) – så begynd i det små, og glem alt om, at du skal tabe dig på et par måneder, men hvis du rykker bare en lille smule hver uge, så skal du se – så lister de ekstra kilo sig også af dig, og du vil også gradvist få det bedre med dig selv.

    Du keder dig og har for megen tid – så mit forslag er at du går (i rask gang) ned på biblioteket og låner nogle gode bøger om lækker, sund mad – og prøver at gøre det til en spændende interesse, du kan gå op i. Der findes virkelig meget, god mad, som vil være god for dig OG som ikke er fed og usund.
  • Indstillinger
    Jeg ikke afhægig af søde sager, overhovedet ikke, mit problem er bare jeg overspiser. Jeg kan sagten lade være med spise usundt resten af mit liv, men det er bare en ting jeg aldrig kan sige nej til og det er chokolade... Nu tænker du nok, spis mørk chokolade istedet for det er sundere.. men det er jeg ikke så vild med synes det er lidt surt, end den lyse.

    Og det med motion ikke koster, jeg skrev fordi hvergang jeg spørger folk om hvordan jeg kan tabe mig siger de hurtigt fitness eller andre ting. Jeg motionere flere gange om ugen, og går istedet for tage bussen hvis jeg skal nogen steder hen, men ellers går jeg også ekstra, ja for at bevæge mig og få frisk luft osv. Men som sagt problemet er jeg overspiser, så tænkte jeg hvad skal så motion hjælpe til hvis jeg overspiser? Men tusind tak, for rådet... Jeg var faktisk begyndt i går med at skære lidt på de søde og fedende mad, det går rigtig fint endtil videre, men jeg skal bare motionere ekstra mere som du skrev. tak igen:)
  • Indstillinger
    Hej igen, Anonym

    Det var da frygteligt!

    Som jeg ser det, efter dit indlæg fra i går klokken 11.03, så er dit alvorligste problem slet ikke vægten, men at du keder dig!

    Set fra mit synspunkt er det faktisk en katastrofe, når vi nu lever så kort tid, og der er så mange interessante ting, man kan bruge sin tid til.

    Hvis jeg var dig, ville jeg især fokusere på muligheder, der gør livet mere indholdsrigt.

    Jeg har ikke nogen forslag, for jeg kender jo ikke din livssituation, hvad angår arbejde, familie, hjem, og jeg ved jo ikke, hvad du interesserer dig for.

    Men der MÅ da være noget, der kan fange din interesse og optage dig, så du ikke bliver trist og sur og trøstespiser.

    Lotte, jeg tror, at du har misforstået mig. Jeg har ikke anbefalet, at man kun spiser de ting, man kan lide. Det råd nytter jo ikke noget, hvis man kun kan lide usunde ting.

    Jeg svarede blot på Anonyms spørgsmål om, HVORDAN mennesker, der lever sundt, rent faktisk kan gøre det. Og da jeg nok i praksis lever sundt, i hvert fald i nogles øjne, så beskrev jeg, hvordan det kan lade sig gøre for mig. Og dér er jeg jo så heldig, at jeg foretrækker de sunde ting. Men sådan er det jo ikke alle, der har det, så derfor kan mit eksempel ikke uden videre bruges som rettesnor for andre.

    Jeg beklager, hvis mit indlæg kunne misforstås.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej anonym357

    Det med at overspise er en dæmon og har været et stort problem for mig. Ligesom dig har jeg heller ikke noget problem med søde sager. Jeg betragter da også mig selv som at være en aktiv ældre herre, dog har jeg i mange år haft problemer med at holde vægten.

    Må jeg spørge dig, ser du tv, når du spiser? Mit største problem var, at jeg altid så tv-avisen og andre programmer under middage, hvilket gjorde, at jeg spiste for to personer.

    Løsningen for mig var blot at slukke for fjernsynet og spise min aftenmad stille og roligt. I dag spiser jeg kun for en, hvilket har haft stor betydning for min vægt. Nå ja, når jeg ellers husker det, så tager jeg da også en bio-fibre efter et måltid - det giver mig en længere mæthedsfølelse...

    Håber du kan bruge mit indlæg til noget! Thøger
Log in eller Registrér for at kommentere.