Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fantomsyn?

Redigeret 30 august, 2014, 12:35 i Åben debat om øjne
Jeg vil høre om nogen kender fænomenet "Fantomsyn"? Jeg har lidt af grøn stær siden jeg var 13. Mistede synet på venstre øje, men jeg kan "se" med det venstre øje, når jeg bruger mit højre øje. Det er undertiden ret irriteret at se sådan.

Jeg har så søgt rundt på nettet, men det er åbenbart ikke noget man enten ikke kender til eller hedder det nok noget andet.

Jeg er næsten overbevist om at hjernen prøver at genskabe "synet" ved at lave denne form for fotokopiering af det højre øjes syn. Billedet er bare genskabt temmelig flimret og mere lysstærkt. Det hænder undertiden også at når jeg er i et mørkt rum, så kan jeg se lys i det blinde øje, ligesom når man gnider sig i øjet. Det er der bare hele tiden.

Det kunne være rart, hvis jeg kunne undertrykke det.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Fantomsyn eller Fantomlys i venstre side, hvor jeg er blind. Er der slet ingen som ved mere om dette eller er det bare mig der er helt gal på den, eller hedder det bare noget andet?

    Jeg vil gerne vide mere om dette og hvordan man undertrykker det lys som er så voldsom generende.

    Har været ved min øjenlæge, men han mente det kunne være noget psykisk.

    Hjælp søges!
  • Indstillinger
    Det interesserer mig, det du skrev. Prøv at læse dette. Jeg ved godt du stadig har dit øje, men det kan da vist alligevel sammenlignes.

    CITAT

    Peter er på vej i seng efter en stressende dag på arbejdet. Men i
    samme øjeblik han slukker lyset og lukker øjnene i, føles det, som
    om nogen tænder for en kraftig arbejdslampe og lyser ham direkte
    i hovedet. Alt er hvidt lys. Det er umuligt at sove. Peter åbner
    øjnene, og alt er igen mørkt. Dette fænomen kaldes fantomsyn.
    Et nyt dansk studie beskriver, hvordan 42 % af øjenamputerede
    (personer, som har mistet øjet) oplever fantomsyn. Det hyppigste
    er hvidt, konstant lys. Nogle ser hvidt eller farvet lys i bevægelse,
    og andre igen har kalejdoskopiske oplevelser. Denne nye viden er
    fremkommet som en del af et ph.d.-projekt, der bl.a. beskæftiger
    sig med de mange kliniske og sociale komplikationer, der kan optræde
    efter en øjenamputation. Viden om fantomoplevelser efter
    øjenamputation er vigtige at formidle til patienter, så de kan blive
    beroliget og forsikret om, at fænomenet er ’normalt’, og at de ikke
    er ved at miste forstanden.
    Læge, cand.med. Marie Louise Roed Rasmussen, Sektion for øjenpatologi,
    INF, Københavns Universitet. Ph.d.-projektet ”De øjenamputerede
    – udvikling af prognostiske faktorer for livskvalitet, funktion
    og forløb” blev i 2007 bevilget med 1.363.000 kr. fra VELUX
    FONDEN.
  • Indstillinger
    Tak for dette citat, nu vil jeg se om der ikke findes mere om det på engelsk. Det ser ud til at de øjenlæger og sygehuse jeg har været hos, ikke kender til problemet.

    Det har fået mig til at føle mig skør og har gjort min hverdag dårligere netop pga. dette fænomen.

    Jeg har det netop sådan at når det er mørkt, så "ser" jeg lys i venstre side, men også om dagen oplever jeg at synet fra højre øje, som jeg ser fint med, spejles i venstre side men i forstærket "lys" og flimmer.
  • Indstillinger
    Det glæder mig, du kunne få en smule udbytte af dette. Hvad med at prøve at kontakte Læge, cand.med. Marie Louise Roed Rasmussen, direkte. Hun kender jo til det, idet hun forsker i det.
    Jeg kan ikke tro andet end det vil interesse hende at høre om dit tilfælde.
    Du kan i værste fald kun få et afslag eller du kan måske få nogle flere oplysninger. Jeg kan høre, du har det som mig, jeg vil hellere "vide" end svæve i uvished.
  • Indstillinger
    Tak for informationen, jeg vil prøve at undersøge det.
Log in eller Registrér for at kommentere.