Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

4 dage over

Redigeret 21 juni, 2014, 05:52 i PMS og menstruation
Hej, jeg er 13 år, har haft menstuation i 2 år ca. Og den plejer at være meget realmæssig, men nu er den gået 4-5 dage over, jeg ornernerede en gang i sidste uge, det kan vel ikke have noget med det at gøre vel ??

Kommentarer

• Du lagde et indlæg ind forleden med stort set samme spørgsmål. Hvad var det, du ikke forstod der, siden du har haft behov for at starte en ny debat?

For overskuelighedens skyld, ville det have været smartere om du var blevet i samme debat.

Har du fået talt med din mor, som jeg foreslog?

Jeg foreslår, at du søger nogle oplysninger om menstruation og seksualitet, for det lader til at du - desværre i lighed med mange andre - slet ikke ved noget om den slags ting. Det er sørgeligt, at disse emner er blevet så tabubelagt, at de unge slet ikke får nogen form for information, mens sex og seksualitet bliver klasket i hovedet på os alle steder. Der er åbenbart en holdning til, at man nu om dage simpelt hen er født med at være fuldt informerede, hvorfor rigtigt mange slet ikke aner, hvad det i bund og grund handler om, men tror, at de er de eneste, der ikke ved noget.

Forældre gør ikke noget, fordi de tror at det klarer skolen - og skolens undervisning er i det fleste tilfælde yderst lemfældig; igen fordi det betragtes som "pinligt" - hvilket er noget vås. ALLE af hunkøn får menstruation - ALLE er usikre overfor det i starten. ALLE - både af hun- og hankøn - har en seksualitet, ALLE har brug for/krav på at få vide, hvad det handler om, så de kan lære at passe godt på sig selv og hinanden.

Du bør forlange af din mor - eller en anden voksen, du har tillid til - at du får en ordentlig undervisning i både menstruation og seksualitet.

Onani har intet med udeblivelse af menstruation at gøre, men - som nævnt i den anden debat - er det helt almindeligt at en menstruation kan udeblive eller blive forsinket - især i de første år.

Nu du er begyndt med onani, så er det vigtigt, at du også ved noget om det. Hvis du vil bruge ting og sager til at stikke op, så er det væsentligt, at du ved, hvordan du passer på dig selv - og ikke gør noget, der giver infektion, eller måske får noget stukket op, som du ikke kan få ud igen - osv. Men - det er både godt og sundt at onanere, da man på den måde lærer sin krop at kende, og det er også en helt naturlig adfærd.
Log in eller Registrér for at kommentere.