Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

"Klump i halsen"

Hej alle

Jeg har i 5 måneder haft en følelse af en "klump i halsen". Flere øre, næse og hals-læger har undersøgt min hals og fortalt at den ser fin ud, og at der ikke er noget galt.

Jeg stoler dog stadig ikke på den konklusion, da generne ikke har aftaget endnu. Jeg kan se mit strubelåg i halsen, og det ser ret irriteret og forstørret ud, og mener selv at det er strubelåg der ligger til grund for min irritation i halsen.

Om morgenen har jeg meget drøjt slim i halsen, der er svært at synke. Min stemme er grødet og jeg har svært ved at tale i længere tid, da jeg får følelsen af at blive kvalt.

Det startede med at jeg havde en urinvejsinfektion som blev behandlet med 2 omgange antibiotika-kur, og symptomerne på denne infektion forsvandt også, men så var det som om at det satte sig i halsen i stedet. Jeg tror selv, at det kan være infektionen der ikke er "ude af kroppen" endnu, evt. betændelse i strubelåget eller en svampeinfektion i munden.

Er der andre der har haft lignende oplevelser eller muligvis gode råd til hjælp? Jeg er efterhånden desperat.

Mvh.

Michael

Kommentarer

  • Indstillinger
    Mange får den fornemmelse pga refluks som hænger sammen med mavesyren.... Når du lige har fået antibiotika har det måske irriteret mavesækken... Og måske er det det der gir dig problemet i halsen
    Du kan jo i første omgang prøve om det hjælper er tage en Alminox ( håndkøbsmedicin mod mavesyre)
    Det er smadder ubegaheligt med den klump i halsen fornemmelse
    God bedring og få det tjekket hvis det blir ved
    Vh M
  • Indstillinger
    Jeg døjede i mange år med samme symptomer, blev endda opereret 8 gange på stemmebåndene. Da jeg kom i behandling for mavesyre holdt det op.
    Det skyldtes refluks.
    Jeg fik lavet en gastroskopi, der fandt man årsagen.
    Jeg blev anbefalet at købe Gaviscon, (tror jeg nok de hed), det er en tyggetablet, som danner et "låg", så mavesyren bliver hvor den skal være. Senere måtte jeg over til andre midler, som hæmmer dannelsen af mavesyre.
    Så prøv i første omgang med håndkøbsmedicin for mavesyre. Gaviscon er også håndkøb.
  • Indstillinger
    Har også haft den såkaldte"klump i halsen" i 3 år... Dog stadig uden noget der virker. Slimet kan ikke synkes og fremprovokere opkast fornemmelse. For at undgå opkast fornemmelsen nipper jeg typisk til vand, som jeg bliver nød til at bøvle rundt med. Det hjælper mod slimen og snottet i næsten, som ellers ikke kan synkes, men det er jo ikke nogen lykkelig løsning at rende rundt med vand hele tiden... Alle tror man er fuldstændig skør.

    Jeg døjer også med at maden tit sætter sig fast i halsen, altså ikke kun en fornemmelse, hvor man kan se maden sidde fast bagerst i halsen. Det er kun sommetider at det er en fornemmelse. Det er har så nu gjort at min appetit også er påvirket af det og jeg føler nemt, at noget mad sidder fast. (ikke behageligt) Hjælper ikke engang med vand der.
  • Indstillinger
    Hej!

    Jeg havde samme følelse for nogle måneder siden, havde det næsten konstant og følte at jeg hele tiden skulle synke men kunne nærmest ikke til sidst da min hals føltes helt sammensnørret. Nogle aftener kunne jeg næsten gå helt i panik fordi jeg var bange for jeg pludselig ikke ville kunne trække vejret...

    Så en aften, bad jeg min kæreste om at massere mine nakkemuskler i et stykke tid (jeg har jævnligt mange spændinger i nakken og ryggen), og med det samme kunne jeg mærke en effekt! Bagefter var det nærmest væk og jeg følte jeg helt let i hovedet og halsen...

    Jeg havde inden da også læst på nettet at man kunne få den følelse af en klump i halsen ved længerevarende spændinger og faktisk også bekymringer/frustrationer og stress. At andre med samme problem fandt ud af at massage virkede godt på problemet.

    Derudover fandt jeg ud af at det løsnede op hvis jeg lagde mig ned og koncentrerede mig om at tænke "jeg er selv i kontrol over min krop, og nu vil jeg slappe helt af i mine halsmuskler, og trække vejret dybt og roligt" og det hjalp faktisk også. Derimod opdagede jeg at det kunne blive værre, hvis jeg begyndte at gå i panik over det...

    Jeg ved ikke om dette kan hjælpe dig men jeg vil foreslå at du forsøger med massage eller kiropraktor...Også motion tror jeg hjælper!

    V.h. Lea
Log in eller Registrér for at kommentere.