Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

sammenvoksninger i maven

Hej Alle
Sidste år blev jeg opereret for sammenvoksninger i maven for 2 gang på 10 år. Grunden var, at jeg havde mange smerter i højre side. De forsvandt efter operationen, desværre er der så kommet smerter midt i maven istedet for.
Det føles som en slags trykken.
Lægen på Bispebjerg hospital vil ikke operere mere, og jeg har derudover fået en second opinion fra Hvidovre Hospital, der heller ikke anbefaler operation på nuværende tidspunkt.
Jeg har fået at vide, atjeg må leve med smerterne, det er meget svært, da jeg har meget ondt.
Jeg er sat i smerte behandling med smerteplastre 100 microgram /t samt morfin, men det er jo ikke en løsning, der vil blive ved med at virke.
jeg har overvejet om min egen praktiserende læge kan henvise mig til privat Hospital, men jeg ved ikke, om der er nogen, der er eksperter på netop sammenvoksninger i maven.

Er der nogle der har nogle råd eller gode ideer?
Mange hilsner
Jorn12

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Jorn12

    Uha, hvor jeg føler med dig.
    Jeg blev selv opereret i midt i maj i år, pga arvæv/sammenvoksninger.
    Det var en hård kamp for at få den operation.

    Hvornår er smerterne midt i maven starte i forhold til operationen for arvæv?

    Føles de smerter /trykken anderledes, i forhold til dine tidligere smerter inden din arvævsoperation?

    Det er ok at lægerne kortvarig udskriver morfin præparater, men det løser bestemt ikke dit problem, og morfin kan du ikke leve på i al fremtid, det vil ødelægge din livskvalitet.

    Vil du på et privathospital, må du selv til lommerne, med mindre du har en sygeforsikring.
    Forhåbentlig har du fået dig meldt ind i sygeforsikringen DANMARK, så du den vej igennem kan få refunderet lidt af udgiften.
    Eller hvis du er ansat hos en arbejdsgiver der har tegnet en privat sygeforsikring til behandling af sine ansatte på et privathospital, så virksomheden ikke skal vente på den langsommelige diagnosticering hos det offentlige sundhedsvæsen.
    Ellers er der kun DIG til at betale udgiften til det private hospital.

    Har du ikke denne mulighed, kunne du måske benytte dig af min strategi.

    Da jeg efter en akut og ugelang indlæggelse, med 4 undersøgelser rigere, dog uden at lægerne var kommet nærmere hvad jeg fejlede,(Fra samme øjeblik jeg blev indlagt fortalte jeg, at jeg var sikker på det var arvæv, for det føltes som sidste gang)
    blev jeg sendt hjem med besked om at det var fantomsmerter efter en gammel blindtarmsoperation for over 22 år siden ( Jeg blev gal og sagde det kunne ikke passe)

    Jeg skumlede weekend over, og kontakte egen læge, Jeg beskrev forløbet og bad om at komme på en kirugisk afdeling i en anden by.
    lægen foreslog i stedet at jeg kom til de medicinske læger, det aftalte vi.
    Den medicinske læge sørgede for bla. for en MR scanning.
    Det viste sig at jeg havde arvæv siddende om overgangen mellem tynd og tyktarm, samt op ad den forreste bugvæg.
    Jeg blev returneret tilbage til kirugerne , men NEJ om han ville opererer, jeg skulle allerførst have en blokade , nej den virkede ikke på smerterne, så blev jeg sendt på Anæstesiologisk ambulatorie for at få lagt en endnu dybere blokade, der var jeg i alt 3 gange, det hjalp ikke.
    Jeg returnerede til kirugen, til en møj ubehagelig oplevelse, han forsøgte at skræmme mig med alverdens skrækhistorier, det sluttede med at jeg fik en tid til operation.

    Da jeg kørte hjem, begyndte en indre uro at brede sig, jeg var IKKE tryg ved den læge.... og han skulle stå med kniven........ NEJ, det skulle ikke være den læge.
    Jeg fandt frem til lægen der tidligere havde opereret mig, og han var stadig på mit lokalsygehus :D
    Jeg skrev en mail til ham, og efter lidt snik snak med sygeplejersken, fik jeg en tid med posten til en ny undersøgelse.... Det endte med at min gamle læge accepterede at opererer mig igen.
    Det er jeg dybt taknemlig for. Han og jeg har aftalt at mødes igen om 7-8 år til en ny omgang. :D:D

    Måske er der lidt i min fortælling, der kan give dig ideer til hvad du kan gøre fremadrettet.

    Her tænker jeg på om du kan finde dig gamle læge der opererede dig via din gamle journal, prøv evt. sundhed. dk og derefter Google.

    Eller bed din praktiserende læge henvise dig til en dygtig medicinsk læge med forstand på mavetarmsygdomme.

    Jeg håber og krydser fingre for dig, at der snart sker noget, så du kan blive behandlet.

    Mange hjertelige hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Hej igen
    Tak for dit svar ritta. Jeg blev opereret sidste år, og en uges tid efter, begyndte jeg at kunne mærke smerter midt i maven. Lægen der opererede mig fortalte, at jeg kunne have smerter efter operationen, og derfor troede jeg, at det var smerter efter operationen jeg føler
    Nu har de smerter været der i et år, og jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre. De føles som en slags trykken, sommetider efter jeg har spist, føler jeg at de trykker på noget, så jeg føler mig sulten hele tiden, det har jeg aldrig før haft problemer med.
    jeg er ikke medlem af nogen sygeforsikring, så det er noget rigtigt skidt.
    Lægen der har opereret sidste år siger, at de kan komme til at skære en tarm over, hvis de operere igen, og så kan operationen ende med en stomi, lægen der har opereret vil ikke tilbyde en operation på nuværende tidspunkt.
    Jeg har fået lavet ct scanning samt en tyndtarms passage, og de er så vidt jeg ved i orden.
    Så jeg er på bar bund med hvad jeg skal gøre, jeg er klar over, at Morfinen ikke vil blive ved med at virke, og hvad stiller jeg så op efter den tid.
    Håber at nogle har nogle gode råd.
    Mange hilsner
    Jorn12
  • Indstillinger
    Hej Jorn 12

    Det er en rigtig træls situation du sidder i.

    D kan evt. bede din læge om at henvise dig til sygehuset igen pga af de smerter, og sige at du ikke kan leve med de trykkende smerter eller det der rammer din fødeindtagelse.

    Du kan også vælge at drøfte sagen med patientvejlederen, jævnlig har de nogle helt andre bud en vi, uden den interne kendskab i sygehusvæsenet.
    Du skal oplyse hvad der er problemet, og for at de kan hjælp dig effektiv skal du give samtykke til at de undersøger sagen samt dit cpr nr.
    http://sundhedsstyrelsen.dk/da/sundhed/ ... tvejledere

    Har du på noget tidspunkt haft en med vi dine konsultationer på sygehuset ?
    Hvis ikke, kan jeg fortælle dig at det kan være en fordel, der er som om der bliver lyttet mere til patienten.

    Du kan også be' om at få på SKRIFT, når lægen undlader at behandle dig, sker der IKKE en forværring af din tilstand.
    Såfremt lægen(Gerne den læge der har opereret dig) ikke vil give dig dette ved kontrollen på sygehuset, vil jeg foreslå du forlanger at der bliver gjort noget hurtigt..
    Hilsen Rita
  • Indstillinger
    Hvorfor mon det kan være så svært at få lægehjælp i Danmark. Nogen gange tænker jeg lægerne ikke bliver godt nok uddannet.
    Jeg har kendskab til en, som blev undersøgt flere gange af forskellige læger i et halvt år. Ingen kunne hjælpe.
    Indtil en overlæge tog sig af hende. Han stillede lynhurtigt diagnosen. Hun fik noget nødvendigt medicin i et stykke tid og kom sig.

    Jeg har talt med en ung læge for mange år siden, som følte sig svigtet. Der er ikke tid til at følge overlægen og lære noget, sagde han. Kan det være grunden.
    Fik politikerne ødelagt uddannelsen, som de "gamle" læger sagde ville ske, når de var væk. Det er de nu, for det er lang tid siden. Ingen husker det vel mere.
  • Indstillinger
    Hej Rita
    Tak for dit svar.
    Ved du om jeg skal bruge patient vejlederen på det hospital, hvor de har opereret mig, eller kan jeg vælge en anden patient vejleder.
    Jeg har kigget lidt rundt på nettet, og det ser ud til, at man muligvis også bruger MR scanning for at stille diagnosen i mit tilfælde, sådan en har man ikke brugt, tror du at man kan forlange at få sådan en lavet?
    Mange hilsner
    Jorn12
  • Indstillinger
    Hej Alle

    Lægen på Bispebjerg Hospital der har opereret mig, har nu givet mig det svar i et brev, at han ikke ved, , hvad han skal gøre for mig.

    Min egen praktiserende læge vil gerne henvise mig til noget, men hvor skal han henvise mig til, hvis nogen har nogle gode råd, vil jeg blive meget glad.

    Som jeg har skrevet i en anden streng, har jeg også overvejet privat hospital i udlandet fx. Sverige, men kan ikke rigtigt finde nogle links på hospitaler, jeg evt kan kontakte.
    Endnu en gang har nogle af jer gode råd, vil jeg blive meget glad.

    Mange hilsner
    Jorn12
Log in eller Registrér for at kommentere.