Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Knoglevækst i fødderne

persille1persille1
Redigeret 14 august, 2014, 06:45 i Sjældne sygdomme
knoglevækst og atacand
Dette skrev jeg på Google og frem kommer dette:

Medisinsk utstyr - MinTankesmie

http://www.mintankesmie.no/medisinsk_utstyr.php

oversæt denne side
... fra Sanofi SA og Bristol-Myers Squibb Co.; og AstraZeneca PLC's Atacand. ...... et redskab der bruger et genetisk fremstillet protein til at skabe knoglevækst ...


[PDF]
SAMLEDE NOTER

studmed.hvattum.net/download/file.php?id=163

Tbl. Atacand 8mg x1. Tbl. Amlodipin 5mg ...... Symptomer er knoglevækst og væskeophobning ledende til forgrovning af ansigtstræk med prominerende pande ...

citat slut

Jeg forstår desværre ikke meningen, når jeg klikker ind på det. Er der nogle kloge hoveder, som kan sige noget om, hvad det betyder.

Siden jeg begyndte at få atacand har jeg fået knoglevækst i mine fødder og det gør ondt. Jeg aner ikke om det har forbindelse med hinanden, men inden jeg fik atacand fejlede mine fødder intet.

Så kom jeg til at tænke på om det kunne være en bivirkning.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Persille

    Jeg kan godt sige lidt om det ene ”hit”, som du fik frem ved at søge på ordene ”Atacand” og ”knoglevækst”.

    Det er jo et langt dokument, som er skrevet til brug for lægestuderende. Og i sådan et dokument, der omhandler mange sygdomme, er det jo klart, at der optræder mange lægeudtryk og medicintyper.

    Ordet knoglevækst optræder én gang, nemlig på side 201, hvor det omtales i det afsnit, der omhandler hypofysesygdomme.

    Ordet Aatacand optræder også én gang, nemlig i kapitlet om kardiologi (altså viden om hjertet), hvor det omtales i forbindelse med forslag til medicinering ved arteriel hypertension, altså forhøjet blodtryk. Og det passer jo fint, eftersom vi begge ved, at Atacand er medicin mod forhøjet blodtryk.

    Så i dette ”hit” er der i hvert fald ingen sammenhæng mellem Atacand og knoglevækst. Om der er en sådan sammenhæng i det andet ”hit”, har jeg desværre ikke tid til at finde ud af lige nu.

    Google er meget praktisk, men man kan blive ført på vildspor nogle gange. Jeg tror, at dit problem var, at du ikke kunne finde søgefunktionen i PDF-dokumentet. Der plejer altid at være et symbol med en kikkert, som man kan klikke på, når man vil finde ud af, hvor i dokumentet et bestemt ord optræder. Kikkerten var der ikke, men jeg fandt ud af at søge på anden vis.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej kameliadamen

    Tusind, tusind tak for dit svar. Det giver mig ro. Jeg har det udmærket med atacand. men blev noget nervøs over de ord, der stod som "overskrift". Man kunne jo tro, der var sammenhæng. Du aner ikke, hvor lettet du gør mig.

    Det er da også noget underligt noget. Efter at have fået fred fra bivirkningerne ved blodtryksmedicinen, så kommer det med mine ben. Jeg havde bestemt ikke forestillet mig, der kunne blive noget med dem.

    Tænk, hvis den ortopædkirurg, jeg var hos, havde taget sig to min. til at fortælle lidt om, hvad jeg eventuelt kan forvente med de ben. I stedet gik jeg derfra med ingenting. !!!
    Engang imellem har jeg fået følelsen af man ikke er et menneske, med følelser, men bare en ting, som skal hurtigt ud af døren. "Lønnen" er jo sikret.

    Jeg vil nu, har endelig fået bestilt tid, snakke med min nye læge om det igen. Det er så irriterende/usikkert for mig ikke at vide noget om, hvad der sker og hvad man kan forvente.

    Igen tusind tak, for alt din hjælp gennem flere år.
  • Indstillinger
    atacand kan ikke påvirke knoglevæksten, så disse to ting hænger ikke sammen. Generelt er der meget få ting der kan give øget knoglevækst efter vi er voksne, og knoglerne vækstzoner er lukkede.
    De eneste tilfælde jeg har set som medicinstuderende med vækst af fødder, var enten totalt ufarlige osteokondromer (eksostoser), som er en udvækst fra en knogleflade. Jeg har til gengæld også mødt en kvinde hvis fødder blev større fordi hun havde en væksthormonproducerende tumor i hjernen - sygdommen kaldes akromegali.
  • Indstillinger
    Mange tak, det er altid rart at lære nye ting.
    Oven på min højre fod for er der knoglevækst. Måske en såkaldt "træskoknude", hvor den så skulle komme fra.

    Derudover er der små knuder ved anklerne i begge fødder. Noget jeg selv har kunnet mærke/undersøgt.
    Jeg har opgivet at få at vide hvad det er hos lægen. Efter min mening bliver det ikke undersøgt blot ved at kigge på det, men det er "dagens medicin".

    Ortopædkirurgen gav ingen oplysning overhovedet. Men min venlige læge mener det er ufarligt og det må jeg så nøjes med at vide/tro på.

    Til tider gør det meget ondt, når jeg går. Eller ret ofte, men det må jeg vel lære at leve med.
    I det mindste får jeg nu undersøgt lænden. Så må jeg se om der kommer noget ud af det.
Log in eller Registrér for at kommentere.