Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

"ridser" i øjnene

Redigeret 12 juni, 2014, 04:19 i Åben debat om øjne
Jeg er 23 år, og Så langt tilbage jeg kan huske, har jeg altid haft nogle slørrede pletter og streger på mit syn. Det har ikke aldrig på nogen måde påvirket min evne til at se, og har heller aldrig brugt briller.
Jeg ser det tydeligt når jeg kigger på fx en masse hvidt sne, eller hvis jeg kigger op mod himlen. Hvis jeg ser på en stor baggrund, bemærker jeg det tydeligt.
Det lman bedst beskrives som at se igennem en lettere ridset glaskugle.
Er her bnogle der ved hvad det er for noget, og om det evt er noget der er medfødt?

Kommentarer

  • Indstillinger
    http://wol.jw.org/da/wol/d/r9/lp-d/102000404


    Jeg tror vi alle ser den slags pletter, jeg har da altid kunnet få øje på dem. Det bliver værre når man bliver ældre. Mine glaslegemer i øjnene er faldet sammen og i begyndelsen var det ikke sjovt, men nu har jeg mere eller mindre vænnet mig til forstyrrelserne.
  • Indstillinger
    Persille, glaslegeme sammenfald er ikke noget man bare lige "vænner sig til" :-) Glaslegeme sammenfald medfører nethindeløsning, hvilket giver nedsat/mistet syn. Men det er helt rigtigt at de "flyvende tråde", også omtalt om "flyvende myg" bliver værre med alderen. Det latinske udtryk for disse er "Muuches Volantes" hvis I vil søge lidt efter det på google :-)
  • Indstillinger
    Hm, mit glaslegeme i det ene øje faldt "brutalt" sammen, jeg kunne ikke se. Jeg var tilfældigvis i nærheden af en øjenlæge, som undersøgte og fortalte.

    Han lovede også mit syn ville vende tilbage. Og det gjorde det også. Kort tid efter faldt glaslegemet sammen i det andet øje. Denne gang blev jeg ikke panikslagen.

    Jeg havde i meget lang tid meget besvær med mine øjne, for at vende mig til alle de "mærkeligheder" jeg kunne se.

    Det generede mig voldsomt i lang tid, men efterhånden har jeg vænnet mig til det. !!!!
    Så det generer ikke mere så slemt.

    Jeg går til kontrol hos øjenlægen og jeg er blevet advaret mod nethindeløsning, da risikoen er større, når glaslegemet er faldet sammen. Så skal jeg søge lægehjælp straks.
    Der er ikke tale om, at nethinden behøver at løsne sig samtidig. Det er heller ikke sikkert, den løsner sig, men risikoen er større.
    Oplysninger jeg har fået af min øjenlæge. Også hvad jeg skal tage mig i agt for, hvis det skulle ske.

    Jeg kan selvfølgelig kun udtale for mig selv, at jeg klarer mig og har vænnet mig til det, selv om jeg naturligvis hellere ville have mine øjne var i orden.


    ps. Faktisk skrev jeg intet om "bare lige vænner sig til" .
    Det tog lang tid, men nu tænker jeg ikke mere så meget over det. Jeg kan til tider glemme det helt og til andre tider generer det mig. Alt afhænger af lys o.s.v.

    Hvis ikke det nu var nogle år siden det skete ville dit indlæg gøre mig meget bange. Jeg ved heldigvis nethinden ikke behøver at løsne sig samtidig. Jeg ved også det kunne være sket og det kan ske.
    Min øjenlæge har fortalt jeg enten skal henvende mig til ham eller skadestuen med det samme, hvis det sker.

    Det er man også bange for i vore dage. Vil de nu tro på det man siger og sørge for en øjenlæge. Det kan virkelig gøre mig nervøs at tænke på. Du fik lige skrækken op i mig igen.
  • Indstillinger
    http://www.ojenlaegerne.dk/Vejledninger ... sammenfald


    Der står generne bliver mindre med tiden. Ja, man vænner sig til det, de forsvinder ikke helt. Jeg tør ikke naturligvis ikke udtale mig om andres irritationer forsvinder helt. Jeg tvivler dog.
    Men så slemt , som det var i starten er det heldigvis ikke mere og mit syn kom tilbage i løbet af kort tid. Kun når man begynder at tænke over det, som jeg gør nu, ser jeg irritationerne i synet.
    Og så ved bestemte lysforhold, men ellers er jeg glad for at stadig kunne se.

    Jeg har heldigvis en optiker, som efter at have forstået mit problem udviser meget omhu og forståelse. Det er jeg virkelig glad for. Han bliver ikke udskiftet med nogen andre.
Log in eller Registrér for at kommentere.