Hjem Sport, motion og ernæring Sund kost

180 cm og vejer 59 kg

Redigeret 10 juni, 2014, 06:19 i Sund kost
Hej netdokter.

Jeg er en dreng på 17 som har problemer med at tage på i vægt, Jeg har i lang tid forsøgt at komme op i vægt men jeg kan simpelhen ikke. Jeg har prøvet at måle mine kalorier og når jeg spiste igennem en hel dag kom jeg op på cirka 2500 cal. Jeg startede for godt 1 måned siden, og har som sagt ikke taget et eneste kilo på. Mit største problem er at jeg gerne vil i forsvaret, og jeg er bange for at jeg vil blive kaseret pga. af min vægt.

Så hvis der var nogle herinde som kunne komme med nogle råd til hvordan jeg evt. kan komme op i vægt så ville jeg være taknemmelig.

Ps. Kunne ikke finde en sektion på forumet der hed undervægt så skrev der herinde :)

Kommentarer

  • Du vil gerne i forsvaret, og så vidt jeg ved, så er en god kondition et af kravene, og da du slet ikke skriver noget om det, så er det helt klart der, jeg vil foreslå dig at sætte ind.

    Jeg foreslår løb, svømning, cykling - hvad du synes bedst om, og så foreslår jeg styrketræning i et fitnesscenter. Det giver muskler, der øger vægten, og samtidig giver det mere appetit.

    Du bør naturligvis stadig spise sund mad for kroppen, men du skal jo også fokusere på kød, gode olier, fløde og den slags. Dog skal du heller ikke glemme frugt og grønt.

    Hvis du møder om til session med gode, veltrænede muskler og en super god kondition, så tror jeg da nok, man gerne vil have dig.

    Held og lykke.
  • Okay, men jeg går på en idræts linje i 10 og der er svømning og normal idræt 3 gange om ugen.

    Og i de mange måneder har det ikke rigtigt lykkes at tage noget på. Ved godt jeg ikke skrev noget om det men tænkte at det nok ikke havde ret meget med det at gøre, eftersom jeg pt bare vil tage nogle kilo på så jeg har noget at bygge min muskler med. Fordi det har jeg ikke rigtigt.

    Men tak for svaret
  • Hej ven!
    Du siger at du har langtid prøvet at tage på, men hvor langtid er det vi snakker om? + har du spist ca. de 2500 kalorier hver dag? eller har du nogle gange spist til ca. lad os sige.. 2200 kalorier :)?
  • Jeg har prøvet i lidt over en måneds tid nu. Jeg har så vidt muligt prøvet at spise det antal, men jeg vil ikke udelukke at der nok har været en gang eller to hvor jeg ikke har spist 2500 kal. Men så er der så andre dage hvor jeg har spist lidt mere. :)
  • Hmm det eneste jeg kan sige til dig er at du skal spise mere end de 2500 cal. fordi for at tage på skal man jo spise flere kalorier end man forbrænder, for at din krop så kan bruge det til f.eks. at opbygge muskler!

    Du tager så ikke på, hvilket jeg tror jeg ved hvorfor:
    Som sagt før, for at tage på skal man indtage flere kalorier end man forbrænder.
    Nr 1. Er at du går på en idrætslinje, normal idræt 3 gange om ugen, så du forbrænder nogle kalorier der!

    Nr 2. Der er en mulighed for at du er den kropstype der hedder ectomorph. Som er en kroptype der forbrænder utrolig mange kalorier i løbet af en dag, og har svært ved at tage på. Det er genetisk, så det kan man ikke gøre noget ved. (prøv at slå det op på nettet hvis du vil vide mere :) )

    Nr 3. Du styrketræner ikke?

    Så mit råd er:
    Nr 1. Spis mere! *Vigtigste*
    Check din vægt den første uge også vej dig selv igen når ugen er gået - Hvis du ikke bare er taget på, så plus din nuværende kalorie indtag med 100 ekstra kalorier også fortsæt indtil du en dag ser at du er taget på også stop med at tilføje flere kalorier og keep on going with those calories!

    Nr 2. Skru ned for cardio!
    Hvis du spiser for meget til at du kan klare det, så skru ned for dit cardio - dvs. motiontræning: det der får dig til at svede! fordi du forbrænder kalorier ved hjælp af motiontræning og det vil du jo ik! Hvis du stadig gerne vil dyrke meget cardio, så skal du også spise mere for at tage på!

    Nr 3. Styrketræning
    Hvis du vil opbygge muskler så skal du styrketræne, for ellers bliver alt det du har spist forvandlet til fedt, hvis det ikke bliver forbrændt. - Men start langsomt op med vægtene! Du skader kun dig selv, hvis du overdriver fordi der lige var en sød pige du vil imponere! be safe my friend! ;)

    Håber du kan bruge det her til noget! Held og lykke med det! :)
  • Skal jeg nok prøve tak for hjælpen :)
    nej styrke træner ikke da jeg ikke har kunne se ideen med at styrke træne hvis jeg i forvejen ikke har kunne tage på i vægt :)
  • Ja, undskyld, men du går på en idrætslinie i skolen. Er der virkelig ikke bare en fagligt uddannet lærer, der ved noget om, hvad der vil være godt for lige præcis dig at gøre, så du kan få trænet dine muskler - for det er da klart det, der skal til sammen med den rette kost.

    Og ja - jeg troede virkelig, at når man går på en speciel linie i skolen, så er der også lærere, der ved noget om netop denne linie.

    Jeg undrer mig derfor over, at du ikke ved, at styrketræning giver større muskler - og derved også mere i vægt, for det burde da næsten være det første, der bliver undervist om på en sådan linie.
Log in eller Registrér for at kommentere.