Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Stofskifte problem!? Hjælp søges til info! Please! :(

Redigeret 20 august, 2014, 06:37 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej,

Jeg håber nogen har lyst til at læse mit indlæg og komme med nogle hjælpende ord..

Jeg har en stærk mistanke om stofskifte problemer, MEN jeg er ikke sikker, hvis det ikke lyder som det, har nogle måske en ide til hvad det ellers kan være?

Jeg vil ikke kede jer med mange detaljer om hele min sygehistorie da den går helt tilbage til barndommen og er meget lang og indviklet.

Men i det store hele startede helvede efter jeg begynde at indtage fast føde og kom i vuggestue (det kan have været noget tid efter eller før, jeg er ikke sikker).
Jeg var meget sensitiv mentalt som barn, meget nervøs og jumpy og blev hurtigt overstimuleret med mange mennesker (gør jeg stadig). Jeg var konstant syg med bla, øre problemer, fik meget antibiotikum, fik mave problemer, konstaterede fødevare allergi, kom på streng udelukkedes diæt (ingen laktose, gluten, æg etc,) der kun virkede lidt eller slet ikke. Undersøgt hos ALVERDENS alternative og speciellæger, de dygtigste i DK, alm. læger, ingen kunne hjælpe. Begynde hurtigt at blive undervægtig med alle problemerne og har været undervægtig i mange år indtil for nogle år siden hvor jeg kæmpede mig op på en normal vægt, jeg i dag har meget svært ved at holde da jeg taber mig så nemt. Har dog Pt. bmi på 18.6.

Problemer i dag:

- Blodsukker, næsten kronisk sulten (dog ofte uden rigtig lyst til mad), ofte fysisk og psykisk dårlig hvis jeg ikke får mad ca. hver 2 time, DOG kan jeg nogle gange gå flere timer uden, men det sjældent.

- Irriteret tyktarm symptomer, men ingen bedring ved kostomlægning. Løs mave, måske noget skjult forstoppelse.

- Har fået lavet sigmoideskopi undersøgelse og afførings prøver, intet fundet, konstateret kronisk diarre grunder 80% var ikke sammenhængende.

- I perioder hjertekramper hvor der stikker voldsomt så jeg næsten ikke kan trække vejret fordi det gør så ondt. Hjerte undersøgt, de siger det er psykisk betinget, kommer dog også ofte når jeg er meget stresset.

- For lidt mavesyre.

- Ofte svimmel (bla. haft virus på balancenerven 2 gange som gjorde mig meget følsom bagefter og stadig i dag trods det mange år siden nu). Nogle gange når jeg rejser mig får jeg næsten blackout, men det svinger i perioder.

- TRÆT TRÆT TRÆT!!! Kan ikke overkomme at motionere, nogle gange ikke engang at lave andet end at sidde derhjemme.

- Spiser sundt og godt med fokus på proteiner grundet blodsukkeret, ikke stor sukker indtag eller meget fed mad.

- Ofte ondt i maven.

- Ofte følelsen af at det strammer om halsen

- Ofte halsbrænd, dog kan der gå uger imellem nogle gange, andre gange hver dag/flere gange om dagen.

- Er på BMI 18.6 nu, har været oppe på 20 i kort periode, eller har bmi været på 15.5 ca., plus minus men ikke langt fra, men kan ikke holde den deroppe uden at skulle spise meget store mængder mad.

- Ryger ikke, drikker næsten aldrig alkohol (har dog drukket meget før i tiden), ikke stor sukkerforbrug, ingen ppiller, drikker ikke kaffe.

- Får kvalme og ondt i maven af mælkeprodukter, kunne tåle det bedre for flere år siden, men næsten ikke nu.

- HAr en del psykiske problem som angst, overfølsomhed, hurtig stresset og depressiv. Bliver hurtigt irritabel og vred, ked af det. socialfobi. atypisk spiseforstyrrelse etc.

- Sover let, kan være 1 time om at sove, det er dog MEGET bedre nu end før i tiden hvor jeg ofte var 3 timer om det og vågnede 100 gange. Nu sover jeg ofte ind for ½-1 time og vågner måske kun 1-2 gange om natten, er dog ofte ikke helt udhvilede om morgenen alligevel. mange mareridts.

- Fungerer meget dårligt mentalt og fysisk om morgenen og formiddagen.

- Tåler dårligt kosttilskud, får ofte kvalme og halsbrænd af det (kan skyldes for lidt mavesyre har jeg læst mig frem til)

- Da jeg ikke tog kosttilskud fik jeg taget blodprøver og var lav i Jern, B12, calcium og D vitamin.

- Ofte lettere tinitus i sekunders varighed flere gange om dagen.

- Uren tør hud, der dog først kom 1 år inden jeg gik ned med stress, om det hænger sammen med det eller andet er svært at sige. Ellers har jeg aldrig haft problemer med huden, eller ikke som teenager.

- Følsom overfor flere fødevarer uden at kunne sammensætte en kostplan da det nogle gange svinger og selv om jeg udelukker flere ting så bliver det ikke godt.

- FIk lavede knoglescanning test og er lav i normalområdet i knogletæthed.

- Jeg tog ppiller fra jeg var ca. 16 og stoppede ca. i 2009 (er 30 år) pga. jeg skiftede mærke og fik virus på balancenerven 2 gange på 6 mdr., så stoppede jeg helt, da jeg forsøgte at starte igen 6 mdr. efter fik jeg store mavesmerter, kvalme etc. af det, prøvede flere mærker men det var som om at min krop overhovedet ikke ville acceptere det længere, og jeg opgav at tage det.

- Jeg har generelt lavt blodtryk og lidt høj puls.

Der er sikkert mange andre ting.

Jeg tog til lægen for flere år siden og spurgte ang stofskifte, han sagde "hold hånden frem" jeg holde den frem, han sagde at jeg ike havde problemer med det fordi jeg ikke rystede på hånden. hmmmm..

Hjælp :(

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Jeg har læst dit indlæg, og det lyder som om du har for højt stofskifte.
    Jeg har selv haft det i mange år, og genkender de fleste af dine symptomer. Stofskifteproblemer kan give alle mulige mærkelige symptomer, som man ikke lige først forbinder med stofskiftet. Jeg gik selv oprindeligt til lægen fordi jeg troede der var noget galt med mit hjerte.
    Man kan ikke tjekke stofskifte problemer ved at se på om hænderne ryster!! (selv om det kan være et symptom). Du skal have taget en blodprøve, og det burde din læge vide. Jeg går selv fast til kontrol på Rigshospitalet for mit stofskifte, men det blev konstateret hos min egen læge via en blodprøve på stofskifteværdierne. Det må du bede lægen om at få lavet.
    Håber at du får svar og kan få det det bedre snart!
    Mvh
  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg har fået tjekket blodprøver, frit T3, Frit T4, TSH, og de siger lavt stofskifte.. er også blevet Tjekket for Graves og hashimoto, de var i orden..

    Har lige fået tilsendt naturlig Thyroid (Armour Thyroid), og Skal starte i morgen..

    Jeg troede også at det var højt, men blodprøverne sagde lavt.. føler jeg passer lige meget på begge, Borbjerg læser om det på stofskiftesupport.DK


    Tak for dit svar :)
  • Indstillinger
    Hej Gittepigen80

    Angående dit lave stofskifte, så vil jeg da anbefale dig at læse nedenstående link. Det er læge Carsten Vagn-Hansen der giver sit bud på hvordan man kan afhjælpe problemer med lavt stofskifte :

    http://naturli.dk/brevkassen/carsten/sv ... stofskifte

    Du har mange mangel symptomer.. Det lyder til at du mangler forskellige vitaminer og mineraler - Spiser du nogen former for vitaminer? Hvis ikke vil jeg da klart anbefale dig, at du begynder på det!

    http://www.helse.dk/helsedebatten/categ ... oxidanter/

    Mvh Martin
Log in eller Registrér for at kommentere.