Hjem Øre, næse og hals Åben debat om øre-, næse- og halssygdomme

Konstant tilstoppe næse - hjælp!

Hej

Jeg har de sidste ca. 3 år døjet med konstant tilstoppe næse. Det er sjældent at begge næsebor er stoppet, men oftest er det sådan at det ene næstebor er næsten helt stoppet til, mens det andet er mere eller mindre frit. Sådan er det næsten HELE tiden. Der er perioder, hvor begge næsebor bliver helt frie (det føles helt fantastisk), men normalt holder det kun kort tid, hvorefter et af dem stopper til igen. Dette sker tit om aftenen når jeg lægger mig i min seng for at sove. Så er det som om begge næsebor bliver helt frie, men det holder kun kort tid. Ellers når jeg bliver nervøs eller bange går det væk i perioder, og faktisk også når jeg er i byen og hygger mig med nogle øl kan det forsvinde (meget mærkeligt). Det er EKSTREMT frustrerende og nedsætter min livskvalitet meget, da det påvirker min hverdag meget og jeg tænker på det næsten hele tiden, hver dag. Især om morgenen er det meget slemt, og jeg er sur og irritabel i noget tid om morgenen, fordi jeg har det fysisk dårligt pga. min næse.

Det skal siges at jeg har været til min læge et par gange. Jeg er blevet prik testet, og slår ikke ud på nogen af de 10 ting. Jeg har også fået lavet en mindre operation hos min øre-næse-hals læge under lokal bedøvelse, hvor jeg fik brændt noget i næsen (muslinger tror jeg de hed). Ingen af delene har hjulpet. Jeg har ikke rigtig kunne finde noget system i hvornår det er værst - det er som om mine næse lever sit eget liv. Jeg formoder at det er noget med at jeg har meget følsomme/irriterede slimhinder i næste (uden at vide noget om det).

Det skal lige siges at jeg er social ryger, så jeg ryger måske et par (eller 3-4 stk.) cigaretter om dagen.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe eller komme med gode råd, da mit største ønske pt. er at få min frie næse og mit "almindelige" liv tilbage. Det kan lyde meget voldsomt, men det er helt forfærdeligt at have det sådan. Jeg håber virkelig der er nogen der kan hjælpe.

På forhånd tak :)

Mvh.
Peter

Kommentarer

  • Selvfølgelig skal du holde 100% op med at ryge, men hvis det ikke hjælper så pas på med bare at lade dig stille tilfreds med en næsespray. Jeg fik en GRUNDIG undersøgelse af bihulerne. Det viste sig at være kræft i lugtenerven. Jeg blev reddet, men havde jeg ventet meget længere var kræften vokset langs lugtenerven op i forhjernen, og så havde det været slut.

  • Jeg har det på samme måde som dig og har faktisk haft det i 40 år nu.
    Har overvejer den operation, du omtaler. Surt, det ikke har hjulpet dig.
    Det afhjælper noget, så det bliver mere udholdeligt, at jeg får binyrebarksprøjte (Flixonase). Det skal bruges dagligt.
    Brug endelig ikke otrivin/efidrin mere end højst 10 dage i træk.

Log in eller Registrér for at kommentere.