Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Dyspepsi

Hej jeg er en mand i aldersintervallet 16-21 (vil ikke oplyse min nøjagtige alder), som det seneste halve år, har haft en meget irriterende sygdom. Jeg har flere gange være ved lægen, men halvdelen af gangene, jeg har været hos lægen, har jeg været så uheldig at lande hos en inkompetent en af slagsen. Jeg lister symptomerne op:

Kvalme

Overmæthed

Opblæsthed

Urolig mave

Mavepine (ikke så ofte mere som i starten af forløbet)

Morgen dårligdom

Energisvingninger (ikke så ofte som i starten af forløbet)

Symptomerne minder meget om en form for dyspepsi. Jeg har fået foretaget afføringsprøve uden noget resultat. Har desuden indtaget omeprazol i 3 måneder uden nogen som helst effekt.

Det eneste hvad jeg reelt set mangler er en form for kikkertundersøgelse, men hvis den heller ikke giver noget resultat så ved jeg ikke hvad jeg skal gøre? Undersøgelsen bliver lavet efter afslutningen af min omeprazol kur.

Så mine spørgsmål er.

Hvis kikkertundersøgelsen ikke resulterer i noget, hvad skal jeg så foretage mig?

Nogle eventuele bud på hvad jeg kunne fejle (jeg ved det godt det umuligt at foretage en diagnose over nettet)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Måske er din peristaltik for sløv, så affaldet er for længe om, at komme igennem og ud den anden vej.

    Jeg har selv haft mange af de symptomer du beskriver og det er først de sidste par år jeg har fundet ud af, at det er fordi mit tarmsystem er for sløvt.

    Zoneterapi er rigtig godt til fordøjelsesproblemer, ellers kan du prøve med HUSK.

    Du bør også tænke over hvad du spiser, nogle fødevarer er værre til, at stoppe maven end andre.

    Generelt skal du spise mange fiberholdige grøntsager, du bør undgå alt hvad der indeholder hvede.
    Eddike virker også stoppende og desværre er der eddike i rigtig mange slags rugbrød, og jeg har endnu ikke set et rugbrød, som ikke indeholder hvedemel. :(
    Så du skal til at læse varedeklarationer. ;)

    Yoghurt virker også stoppende, så det er godt hvis man har diaré. Derimod kan du spise ymer hvis den indeholder acidophilus-kultur.
Log in eller Registrér for at kommentere.