Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forstuvet fod - Hvor længe?

Redigeret 22 maj, 2014, 12:59 i Spørg Netdoktors brugere
Hejsa.
For ca. 3 uger siden vrikkede jeg hårdt rundt på min ankel mens jeg stod på skateboard. Den gjorde ondt i 10 minutter, og så forsvandt smerten delvist, og jeg regnede ikke med, at der var sket det helt vilde. Jeg skatede så videre på foden i ca. 3 timer, og da jeg kom hjem om aftenen, var foden hævet, og jeg havde besvær med at gå. Jeg ringede til lægen og fik at vide, at den var forstuvet. Jeg gik med støttebånd den første uge og dyrkede ikke sport eller overbelastede den. Efter en uge begyndte jeg så at løbe på foden igen - det har jeg gjort lige siden, og det gør ikke ondt, men foden er stadig hævet, og den gør stadig ondt når jeg "vipper" foden om på siden(ligesom når den vrikker rundt).
Denne funktion er meget vigtig i min fod mht. at jeg står på skateboard, da den skal bruge den i stortset alle "tricks".

Jeg ville vide, om det er normalt, at jeg stadig har disse problemer, og at den stadig er hævet efter ca. 3 ugers tid? Er der evt. noget jeg selv kan gøre for at få det væk? Genoptræning eller noget?

På forhånd tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du har haft ringet til lægen og telefonisk fået en diagnose? Dvs den har slet ikke været undersøgt, der er ikke tage nogen røntgenbilleder? Sådan noget kan man da slet ikke vurdere ved en telefonsamtale.

    Det er da nok på høje tid, at det sker, så derfor foreslår jeg, at du kommer til læge nu og får insisteret på at komme til røntgen - så der kan blive stillet en korrekt diagnose, og du ud fra den, får den rette behandling.

    Som sådan er der ikke noget galt i, at man lige ser noget sådan an en uges tid, men hvis ikke der kommer en bedring efter den tid, så bør det undersøges nærmere.
  • Indstillinger
    Jeg er nu ikke så enig i det med røngten -man kan heldigvis ikke løbe med en brækket fod. Du skriver du slet ikke har ondt i foden, bortset fra det bestemte vrid du laver ved scate board, den helt samme stilling som da du vred om på foden.

    Der er intet som helst i det du fortæller der tyder på andet end en forstuvning. Men den slags tager tid, mellem 6-8 uger, mindst. Nogle mener endda at foden er helt som før et år efter, men hvor man ikke mærker smerter.

    Ring til din læge og hør ham ad. Men jeg tror han vil sige, at du skal belaste foden som du gør, men holde pause med de moves der udløser smerter, for da belaster du den sene der skal hele op.

    Hvis foden alligevel hæver, så hold den hævet, aflast og kom is på.

    En fysioterapeut kan evt give dig nogle øvelser til at styrke fodleddet oven på forstuvelsen. De dygtige af dem kan også tape leddet og på den måde stimulere opheling af senen.
  • Indstillinger
    Jeg er som sådan ikke uenig med dig, Asklepios, men bare jeg kender til flere tilfælde, hvor der alligevel var brækket/flækket en lille knogle, til trods for at den første diagnose hed forstuvning - og jeg finder det altså noget lemfældigt, at denne unge mand skal gå i så lang tid med et hævet og smertefuldt ben, når der kun er vurderet via en telefon.

    Men - det er muligt, at han slet ikke selv har tænkt på at få dette nærmere undersøgt - så jeg dadler ikke umiddelbart lægen, men det er da på høje tid, at denne skade bliver vurderet ordentligt og professionelt - og så kan der tages stilling til den videre behandling.

    Det er også min opfattelse, at en forstuvning som sådan er langt værre end hvis det var et klart brud - for den slags tager en "krig" at få helet op igen, måske netop fordi, der bliver taget noget mere "let" på en forstuvning, for en sådan kræver bestemt også den rette behandling og den rette hvile.
Log in eller Registrér for at kommentere.