Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Søvnapnø

Jeg mistænker jeg lider af det. Jeg fået undersøgt mangeltilstande hos lægen mange gange uden der var noget, og jeg magter det bare ikke mere.

- Jeg snorker meget om natten, det gjorde jeg ikke da jeg var yngre
- Min kæreste oplever de der pludselige høje snork der efterfølger en pause
- Jeg er oppe at tisse minimum 4 gange hver nat, og jeg er ikke gravid!!
- Jeg har i flere år haft problemer med at koncentrere mig, særligt om mit studie med meget læsning. Føler jeg er ved at falde i søvn hver gang.
- Jeg har hukommelsesproblemer
- Har tilbagevendende problemer med depression
- Overvægt - Pga. krophed skriger min krop efter hurtige kulhydrater
- Og vigtigst af alt: Jeg er træt! Hele tiden! Uanset om jeg så har sovet 12 timer. Fra sekundet jeg står op, er jeg klar til at gå i seng og ligge mig til at sove igen. Og jeg kæmper mig træt igennem dagen og prøver at holde ud, men det er sgu hårdt! Har ikke energi til at lave noget rigtigt...

Jeg kontakter lægen mandag, men hvad tænker i om det jeg skriver?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej mor til to

    Jeg tænker, at det lyder meget sandsynligt, at der er tale om søvnapnø.

    Der findes en meget enkel metode, der kan bekræfte teorien, nemlig at bruge et pulsoximeter, som lægen forhåbentlig kan låne dig. Det er et meget lille apparat, der spændes om håndleddet med velcro. Og så er der en klemme, der sættes på en finger. Dette apparat måler iltmætningen i dit blod gennem hele natten og kan altså teste, om du får ilt nok.

    Næste dag kan lægen aflæse, hvordan det er gået med din vejrtrækning gennem en hel nat.

    Hvis lægen ikke har et sådant apparat, vil du nok blive henvist til et sygehus til nærmere udredning. Desværre er der meget lang ventetid, og under alle omstændigheder er det et sygehus, der skal stille den præcise diagnose.

    Og desværre er det sådan, at den eneste behandling, der findes, er, at du låner et apparat til hjælp til at trække vejret om natten.

    Nogle bliver kolossalt godt hjulpet af et sådant apparat. Andre kan overhovedet ikke falde i søvn med det.

    Du skriver dog, at du er overvægtig. Hvis man er overvægtig, vil det i visse tilfælde kunne løse problemet at tabe sig.

    Du skal lige vide, at der findes flere slags søvnapnø. Den mest almindelige er obstruktiv søvnapnø, hvor luftpassagen simpelthen er blokeret på grund af overvægt eller at tungen falder tilbage i munden eller hvad det nu er. Den sovende gør forsøg på at trække vejret, men luftvejen er simpelthen blokeret.

    Så er der central søvnapnø, hvor der sådan set ikke er problemer med en spærret luftvej. Problemet er, at centralnervesystemet ”glemmer” at give åndedrætsmusklerne besked om at gå i aktion. Der er indimellem slet ikke noget forsøg på at trække vejret, indtil den sovende vågner helt eller delvist op og igen begynder at trække vejret. Central søvnapnø er sjælden. Men en del har en blanding af obstruktiv og central søvnapnø.

    Jeg har selv central søvnapnø og har været igennem undersøgelser og forsøg med en maskine til hjælp til at trække vejret, men det lykkedes ikke at falde i søvn med maskinen. Så nu er jeg henvist til at prøve at helbrede mig selv.

    Jeg har også i årevis haft problemer med tilbagevendende depressioner. Det er en kendt sag, at søvnapnø kan være (medvirkende) årsag til depression.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.