Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sportsdykning og nethindeløsning

Redigeret 15 maj, 2014, 18:39 i Sportsskader
Jeg betragter mig som sund og rask og dyrker jævnlig motion. (alder 66 år)
For 3 uger siden blev jeg opereret for nethindeløsning på højre øje.
Det skete på Glostrup hospital. Operationen forløb godt. Tak for god behandling.
Det var første gang jeg har været indlagt på et hospital.
Det har været en grænseoverskridende oplevelse for mig og fremkaldt tanker om hvordan resten af mit liv vil forløbe.
Jeg er eventyrer, ivrig sportsdykker og undervands video fotograf og sammen med mine venner rejser jeg rundt i verden til spændende destinationer for sportsdykkere.

Mit store spørgsmål er nu: er denne livsform slut.
På Glostrup hospital sagde øjenlægerne der undersøgte mig, at jeg skulle fortsætte min livsstil når der var gået 2 til 3 måneder.
Min nye øjenlæge siger derimod at jeg ikke skal regne med at dykke mere i år og at flyvning også skal undlades.
Jeg vil være glad for at få et godt svar.

Forløb inden operation:
Fredag d. 28 april opdagede jeg en skygge i nederste venstre synsfelt på højre øje.
To timer efter blev jeg indlagt på Glostrup hospital øjen afdelingen. Om mandagen blev jeg opereret og det forløb helt uden smerter og andet ubehag.
En del af glasleget er fjernet og nethinden er "svejset fast" ved brug af lazerlys og øjet er fyldt med gas C3F8.
Trykket i øjet var før operationen 20 mm HG, men er nu 25 mm Hg.
Nu er jeg sygemeldt fra mit arbejde og har forbud mod at løfte mere end 1 kg. (det respekterer jeg).
Jeg har ingen smerter, men når jeg kører i bil - som passager - går der 10 minutter - så får jeg ondt i øjet. Jeg lukkede herefter øjnene helt og problemet ophørte.

Fortid:
For 16 år siden blev jeg opereret på begge øjne for grå stær. Herefter har jeg ikke haft problemer med øjnene. I denne periode har jeg udført 1.500 dyk uden at have problemer med helbredet:

Fremtid:
1. Kan jeg forsætte med fritids dykning. (max dybde 25 meter i 20 minutter)
2. Hvad risiko løber jeg ved dykning i forhold til mine øjne
3. Skal jeg fremover vælge dykker destinationer hvor man hurtig kan komme til kvalificeret læge.
4. Skal jeg helt stoppe med at dykke. Jeg har lagt en hel del af min personlige identitet i dykning og det er her jeg har den største kreds af mine venner.

Venlig hilsen
Jan Henningsen
40 15 24 21
Log in eller Registrér for at kommentere.