Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

5 år med smerter i nakke, skuldre og ryg.

Redigeret 14 maj, 2014, 09:41 i Rygsmerter
Hej.
Jeg skriver for at høre om der er nogen der har et bud på hvad der kan være galt.
For 5 år siden væltede jeg på ski og landede rigtig uheldigt på nakken. Det gjorde sindsygt ondt. Efter en times tid var smerten meget aftaget og jeg stod på ski i yderligere ca. 2 timer.
Allerede dagen efter fik jeg meget kraftig hovedpine, som fortsatte i flere dage, indtil jeg fik noget massage og fik fortalt at det var muskelknuder i min ryg og jeg var da vidst heller ikke i tvivl, for de var meget smertefulde, da massøren begyndte på dem.
I de sidste 5 år er smerterne blevet værre og nu er det hovedsageligt i øvre del af ryggen (fra BH-kanten og op til nakken), tit også nakken, hovedpine og hvis det er rigtig slemt ståler det ud i armene.
Massage har virket, men gør det ikke længere. Jeg har været hos en fysioterapeut i et halvt år. Første session startede hun med at rette mit bækken, som åbenbart var skævt grundet et fald på halebenet da jeg var barn. Det har resulteret i en skæv ryg og jeg blev rigtig overrasket og chokeret (ikke mindst ked af det), da hun påpegede det i spejlet, for det var faktisk ret tydeligt. Efter hun rettede mit bækken har jeg nu bedre føling i huden i min ryg. Før kunne jeg ikke røres, uden det gav isninger helt ind i rygsøjlen, det er heldigvis ikke et problem længere.
Men! Jeg har stadig ondt i den øvre del.
Jeg er træt og det har jeg været i mange mange år, men det er rigtig slemt efter jeg har fået smerter hele tiden.
Jeg har været ved læge mange gange og blodprøver, mr scanning og hvad har vi viser ingenting.
Jeg foreslog lægen om det kunne være fibromyalgi, men hun ville meget gerne have prøvet alt inden hun (med egne ord) "stemplede" mig med den diagnose, da den ikke rigtig gør noget for mig i systemet.
Jeg er rigtig glad for min læge, hun er sød og lytter og virker åben for forslag.
Det skal lige siges at jeg også har prøvet at træne mig ud af det, over flere omgange, men det gør det bare værre. Jeg har prøvet at hænge i, for nogen gange skal det gøre ondt før det gør godt, men det har bare gjort mig sengeliggende i flere dage efter.
Selv vandarobik som skulle være skånsomt har ikke hjulpet.
Har I nogle forslag? Jeg prøver gerne alt :)
Ps. Jeg er en ung pige på 26 år.
Log in eller Registrér for at kommentere.