Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Blærebetændelse hos mænd

Redigeret 13 maj, 2014, 14:34 i Spørg Netdoktors brugere
Jeg er 73 år og fik blærebetændelse
allerede som soldat da jeg blev uddannet
som motorcykel-ordonans.

Selvom jeg havde varmt tykt soldaterdress
med en tyk regn og vindtæt yderfrakke på
så trængte den konstante kulde alligevel ind
i alle mine lemmer og især i min urinblære.

Én nat skulle vores kompagni overnatte i en
skov i 13 graders kulde, på den bare kolde jord
men da jeg kørte på Nimbus med sidevogn
så lagde jeg mig ned i sidevognen for at sove
Jeg var kun 164 cm lang og kunne
lige presse mig ned i sidevognen der nærmest
virkede som en dybfryser, men sove? nej, dét
kunne jeg ikke hele denne nat.

Jeg spændte det lille overtræks-lærred der sad
på hullet til sidevognen, ud over åbningen for ikke at få sne i hovedet.
Men om morgenen hang der lange istapper ned fra kanten på sidevognen, på min næse på grund
af min ånde.
Alt dette og især det at jeg blev gennemkold hver gang
jeg kørte på øvelser med kompagniet, ja, så var denne konstante kulde årsag til at jeg fik blærebetændelse
og siden har jeg hver vinter fået svien og smerter i blæren som desværre har nedsat mit naturlige sexliv.

Kan man få blærebetændelse ved ekstrem kuldepåvirkninger?

I går mandag den 12 maj 2014, fik jeg igen denne svien og smerte i min urinblære fra den ene side til den anden på trods af at der var 19 varmegrader i vores soveværelse, hvor jeg lå hele dagen med konstant svien i blæren, og natten mellem den 11. og 12.maj 2014 skulle jeg lade vandet hele 4 gange.
Jeg sidder altid ned på wc-brættet hver gang jeg skal tisse, af hensyn til at tømme urinblæren.
Jeg at vide af én af mine nære venner, som er muslim at muslimerne helt fra små oplæres til større hygiejne end vi kristne, fordi han forklarede, at hvis man stod op og
tissede, kunne man ikke tømme blæren helt, og derfor kunne der opstå urinvejssygdomme, så siden har jeg siddet ned blot for at lade min urin.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, man kan godt få blærebetændelse af ekstrem kuldepåvirkning. Men almindleigvis sker det for kvinder, fordi vores urinrør er så kort.

    Yngre mænd (som du vel har været som soldat) der får blærebetændelse skal undersøges nærmere ved lægen. Ofte skyldes
    Sårbarhed for blærebetændelse kan nemlig skyldes misdannelse af penis/urinveje -og det kan sagtens være så diskræt at ejermanden ikke selv har opdaget noget. Disse små misdannelser er faktisk relativt hyppige.

    Andre årsager kan der selvfølgelig altid være

    Nu er du noget ældre og har ikke haft det i langt tid. Men alligevel synes jeg da at du skal få lægen til at undersøge dig og få sendt dig hen til nogle med forstand på den slags, dvs. en urolog ("tisselæge"). Det er ikke usandsynligt at dine kvaler kan klares med en lille operation, men det afhænger selvfølgelig fuldstændig af selve årsagen til din tendens til blærebetændelse.
  • Indstillinger
    Ak ja...
    Endnu en som tror at blæren tømmes bedst ved at sidde ned...
    De som tror dette, de bør når de er færdige med at tisse, rejse sig op... vende sig en omgang...
    Og så tisse færdig...

    Det gælder i øvrigt også kvinder... ja de har jo noget besvær med tisse stående..

    Prøv at læse hvad Carsten Vagn Hansen fortæller om dette emne..
Log in eller Registrér for at kommentere.