Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Graviditet efter p-pille stop?

Redigeret 23 april, 2014, 03:30 i Spørg Netdoktors brugere
Hejsa, ved godt man ikke kan give konkret svar som sådan. Men hvis jeg er ung, har været på p-piller i 3-4 år og har været stoppet på p-piller for 4 måneder siden, hvor stor er chancen for graviditet ved samleje så?
- Beklager hvis det er et dumt spørgsmål.

Mvh. Marie :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu spørger du jo til chancen, så jeg går ud fra, at du gerne vil være gravid.

    For nogle kan det gå rigtigt hurtigt efter p-pille stop, men for andre kan der gå endog meget lang tid. Det er forskelligt fra kvinde til kvinde, hvor lang tid de hormoner kan være om at komme ud af kroppen igen.

    Nu er der kun gået 4 måneder, så også selv om du ikke havde taget p-piller, er det ikke lang tid, når man gerne vil være gravid. Du behøver i hvert fald ikke begynde at bekymre dig og gå til læge, før der er gået mindst et år, og selv efter et år behøver det ikke betyde, at der er noget galt.

    Jo mere fokus, du har på det, jo sværere kan det faktisk blive, da cyklus kan være ret så påvirket af den fokus, så prøv at tage det stille og roligt, og lige pludselig er også du gravid.

    Held og lykke.
  • Indstillinger
    Jo mere fokus, du har på det, jo sværere kan det faktisk blive, da cyklus kan være ret så påvirket af den fokus,

    citat slut


    Det er absolut sandt. Min fætter og hans kone ville så gerne have et barn. Det viste sig umuligt og de adopterede et barn. Så blev hun gravid kort efter.

    Egentlig ganske mærkeligt at et stort ønske kan påvirke, men det kan det åbenbart.
  • Indstillinger
    Ja, det er da spøjst at kroppen påvirkes sådan, men det gør den jo i den grad.

    Og jeg tror da, at nu om dage, hvor "projekt barn" i den grad planlægges i alle ender og kanter - at mange netop går nærmest i panik, hvis ikke den graviditet kommer på lige netop det bestemt planlagte tidspunkt, og det i sig selv gør, at det så bliver endnu sværere at blive gravid.
Log in eller Registrér for at kommentere.