Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad er bedst?

Jeg har et spørgsmål vedrørende søvn optimering:
Det hele startede med:
Jeg dyrker sport på elite niveau og en nat da jeg skulle falde i søvn kunne jeg ikke. Dette var på en tur med et hold, på et hotel. I værelset ved siden af, var der nogle personer som ikke kun snakkede ufatteligt højt, men også bare larmede generelt ret meget. Dette var ved at drive mig til vanvid, natten forinden præstationsdagen. Her endte det så med at jeg gik hjem og undersøgte søvn optimering, hvor det første var Ørepropper. Jeg undersøgte og fandt disse(http://www.amazon.com/gp/product/B0051U ... rtpages-20 ).

Men jeg stødte på noget helt nyt i min lille "undersøgelse" fordi, hvad er bedst?
1.) Ørepropper således at alt lyd(stortset, undtagen knogle vibrationer) er stoppet.
1.1) Ørepropper eller "noise canceling in ear headphones"
2.) Er det godt at bruge "noise canceling in ear headphones", med denne form for lyd: "binutral brain waves".

Hvis ja: Hvorfor? Og hvad er så de bedste af disse(er det f.eks. White Noise)
Hvis nej: Hvorfor? Og er det så bedste at bruge ørepropper eller "noise canceling in ear headphones", for total stilhed. Og hvorfor er total stilhed bedst?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg tror, det kan være uhyre vanskeligt her på et debatforum, at svare endegyldigt på, hvad der er bedst, for det beror på den enkelte, og man bør vel generelt sørge for at sove i nogenlunde samme miljø hver nat.

    Nogle foretrækker, at der er køligt, andre at der er mere lunt, og på samme måde med støj/uro.

    Hvis man bor i en storby og der altid er en vis form for uro, så er det jo det, man vænner sig til, og det kan være helt umuligt at sove, hvis man tager ud på landet, hvor der er helt stille – og omvendt.

    Så – hvis du er vant til at sove, hvor der er totalt tyst – så skal du da have de ørepropper, der lukker al lyd ude, og er du vant til at sove med en vis form for støj i baggrunden, skal du vel have dem, der ikke gør det. Så – du skal have den slags, der er bedst for lige netop DIT behov.

    Jeg har altid selv boet, hvor der er stille om natten, og jeg oplevede en gang, at der kom nogle nye naboer, der var flyttet fra Købehavn, og de lukkede ikke et øje de første nætter. De kunne simpelt hen ikke sove, fordi der var FOR stille. På samme måde havde jeg da lidt problemer med at falde i søvn, da jeg tilbragte sidste jul på et hotel midt i Berlin – der var dels en del trafikstøj, men der var dels også en masse lys, som ikke kunne dækkes af gardinerne – og jeg er vant til total mørke.

    Så – hvis du skal have den bedste søvn, skal du prøve at skabe det miljø, der kommer tættest på det, du er vant til. Lyset har også betydning, så hvis du også er vant til mørke, så kan jeg bestemt anbefale en sovemaske fra f.eks. Matas – koster vist omkring kr. 30,-.

    Ja, undskyld – jeg kom lidt rundt, men det handler ikke kun om lyd, når man skal finde ud af at sove godt.
  • Indstillinger
    Tak for svaret :-) Jeg tror på det er rigtigt det er hvad man har vænnet sig til. Men som man siger, "plejer" er nødvendigvis ikke en god ting og det er derfor jeg søger en optimering af hvad der er bedst. Fordi der er aldrig to ting der kan være lige gode, den ene vil altid være bedre end den anden. Men jeg værdsætter dit svar og vil tage det til eftertanke :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.