Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp forstoppelse

Hej jeg er en dreng på 14. Min afføring føles som jern, det er umuligt at få ud. Jeg har haft det i 4-5dage, jeg tænker over det 24/7, vil det nogensinde gå væk? Jeg er så plaget af det :( jeg kan ikke tænke klart, går bruger så mange kræfter på at holde den her afføring inde. Jeg stresser rundt. Min verden er ved at gå under, det er umuligt at komme af med. Nogen der kan hjælpe :(?
Tak på forhånd.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du må kunne få et middel på apoteket, som kan hjælpe dig. Det er da ikke til at holde ud.

    Start dagen med havregrød, det holder maven i orden. Drik en masse vand

    Men lægen er altså også til for at hjælpe i den slags situationer. Mange mennesker døjer med forstoppelse.

    Læs her:
    http://www.q.dk/MIT-Q/Velvaere/2013-8-s ... pelse.aspx

    http://www.meda.dk/forbruger/behandling ... stoppelse/
  • Indstillinger
    Tak, men tror du at det kan hjælpe på at min afføring kan blive blød ? :/
  • Indstillinger
    Ja, du skal nok få det helt i orden igen. Du skal bare lige have maven i gang.
  • Indstillinger
    Tusind tak, men et sidst spørgsmål.
    Jeg kan godt komme af med min afføring, problemet er bare at min afføring er så hård, at det gør alt for ondt.
    Jeg kan ikke se pointen i at spise mere, og så at min afføring skulle blive blødere?
    Tusind tak.
  • Indstillinger
    Det drejer sig ikke om at spise mere, men at spise det rigtige. Havregrød er virkelig god til at gøre afføringen mere blød og naturlig. Drik også noget vand.
    Spis rugbrød og hold dig fra det usunde. Det hjælper til at holde afføringen naturlig, så den ikke er hård.
    Svesker kan også hjælpe.
    Selv om du ikke kan se pointen, så ved jeg at det virker.
  • Indstillinger
    Emil

    Du er kun 16 år -hvor er dine forældre her? Ved de overhovedet at du har det sådan at din verden er ved at gå under? Er det ikke fair at de ved at du går og er så bekymret for dit helbred? Tamproblemer kan være pinligt for nogle, men det burde det altså ikke være. Forstoppelse gør ondt og gør at man slet ikke kan fungere ordentligt.

    Nogle mennesker har mere tendens til hård mave end andre. Fiberrig kost er med til at hindre det. Måske du spiser en del hvidt brød men faktisk vil have langt bedre af rugbrød. Persille kommer faktisk med nogle rigtig gode råd! Grovvalset havregryn er også godt. Nogle tager kosttilskuddet HUSK som er kostfibre, men det vil være langt bedre for dig at få lagt din kost om så du får flere fibre og derved undgår forstoppelse og hvad der ellers følger med -som fx hæmorider på sigt. Det med kosten styrer du vel til dels selv, men alligevel synes jeg da at du skal snakke med dine forældre om at du altså har behov for flere fibre i kosten -det kunne jo meget vel tænkes at du ikke er den eneste i familien med tendens til forstoppelse -den slags er nemlig arveligt...

    Men nu har du ikke haft afførring du næsten ikke kan komme af med i 4-5 dage.
    Der er forskellige muligheder du kan prøve.

    Den ene er at købe noget pulver i håndkøb på apoteket, der hedder Movikol. Det opløser man i vand. Tag 1 pose om aftenen og en anden om morgenen i en 3-4 dage og se om det ikke hjælper. Du kan sagtens tage 2 poser samtidig hvis forstoppelsen er meget slem.

    Du kan supplere med olie-klyx, dvs olie som man kommer op i endetarmen om aftenen. Det blødgører afførringen så den er lettere at få ud om morgenen. Du kan bruge det sammen med Movikolen.

    En anden mulighed er nogle tarm-stimulerende dråber: Laxoberal-dråber, du tager 10 dråber 2 gange dagligt, en mildere kur end movikol.

    Hvis intet andet virker, kan du ligeledes på apoteket i håndkøb købe Fosfatklyx som du skal bruge sammen med olien. Men det er praktisk umuligt selv at hælde fosfat-klyxen ind da der er tale om en større bøtte, en anden person fx dine forældre skal så hjælpe dig. Brug olien om aftenen til at blødgøre afførringen i løbet af natten, og få så hjælp til fosfat-klyxen om morgenen. Inden for en time vil fosfat-klyxen stimulere din afførring ret kraftigt, så du skal sørge for at have et toilet i nærheden.

    Forstoppelse er noget man kan grine af, indtil man prøver det selv. Det er noget af det værste og mange gange noget af det mest smertefulde man kan komme ud for. Heldigvis er det ikke farligt og det kan let undgåes for fremtiden når bare man er opmærksom.

    God bedring!
  • Indstillinger
    Jeg er 80 år og ved alt om forstoppelse.
    Før du prøver noget andet, så gå til Matas og køb disse dråber:
    Masin. 17 dråber i et glas vand - så får du blød afføring. Men først skal du nok have den prop ud med naturpiller som hedder: Thea Go

    Så ved du, hvordan du skal klare dig resten af livet.
Log in eller Registrér for at kommentere.