Hjem Infektioner Åben debat om forkølelse

Hvilket nattøj til 5-årig?

Redigeret 2 september, 2016, 04:04 i Åben debat om forkølelse
Hej,

Som overskriften meget godt beskriver, så leder jeg nattøj til en 5-årig. Det er min 5-årige søn, som ofte bliver meget forkølet i løbet af natten og vågner op halvsyg. Det vil vi gerne undgå fremover, så vi leder efter noget godt- og varmt nattøj. Jeg har bl.a. kigget på Joha nattøj, som i følge denne artikel skulle være rigtig godt http://billig-mode.dk/joha-undertoj-til ... ode-tilbud

Bør jeg købe Joha nattøj, eller er der andre mærker?

Kommentarer

  • Jeg vil da mene, at han skal klædes fornuftigt til natten, så er mærket af tøjet mindre væsentligt.

    Dog ville jeg da først se på, hvordan det overhovedet kan være, at drengen bliver syg om natten?

    Ligger han for koldt/ for varmt? Er der træk?

    Nogle har det meget varmt om natten, og så puffer man dynen væk, og kan derfor blive kold, hvorfor et meget varmt sæt nattøj måske kan gøre det værre, da dynen måske er puffet væk, fordi han nærmest koger af varme, og nattøjet er blevet fugtigt - og det er da ikke godt at ligge med fugtigt tøj.

    Andre har det måske mere koldt, men så er det måske en mere fornuftig dyne, han skal have på - og så måske noget tøj i uld, f.eks. noget skiundertøj, eller slet og ret et sæt lunt nattøj i ren bomuld, som sagtens kan være et joggingsæt fra Føtex f.eks.

    Generelt er det nok en dårlig ide at have syntetiske stoffer - både som tøj, sengetøj og sengelinned - for det "ånder" ikke.

    Men - hvis drengen tit bliver syg, så er der måske en ide at få målt hans vitamin- og mineraler, og til det foreslår jeg en dygtig biopat - læger er ikke specielt gode til at måle den slags. Jo, de kan måle, om man passer ind i et eller andet skema, men ikke, om det er det rette for lige netop din dreng. Det kan være, han mangler noget, og at det er derfor, han bliver syg.

    Jeg tror ikke problemerne bliver løst af at købe et bestemt mærke nattøj.
  • Jeg synes, du skal give din søn både undertøj og nattøj på lavet af ren uld, det er helt fantastisk.

    Uld har den egenskab, at den giver en stabil temperatur omkring barnets krop uanset om det er koldt eller varmt.

    Dette er mit bedste råd, og så ville jeg tænke på hans madras, dyne og sengetøj, og at han selvfølgelig aldrig må ligge i træk.

    Hilsen Sofie
  • Hej Superviborg

    Jeg kender godt problemet med at klæde børn passende på om natten. Man putter dem i forvisning om, at de ligger varmt og godt under dynen, men en halv time efter har de sparket dynen af, og børn under en bestemt alder sanser altså ikke at komme ind under dynen igen, ligesom vi andre ville gøre.

    I den situation kan man gøre to ting: Enten klæde dem på, så de faktisk kan undvære dynen eller også binde dynen fast til sengens sider.

    Det sidste var meget brugt i gamle dage, hvor man ikke havde varme i soveværelserne. Da jeg var barn, var der øskener skruet fast i hver side af sengen, og dynebetrækket havde et påsyet bændel i hjørnerne, og så blev dynens to øverste snipper simpelthen bundet fast til sengen. Det gjorde det umuligt at sparke dynen af. Men man kunne godt sparke lidt op i dynen med fødderne og på den måde få lidt luft, hvis det blev for varmt.

    Jeg brugte samme system til min søn, da han var lille, men kun en kort overgang, indtil han af sig selv lærte at trække dynen op over sig i søvne, hvis han frøs.

    Problemet opstod igen, da jeg skulle passe mine børnebørn, og atter forsøgte jeg mig med at binde bændel om dynens øverste snipper og binde dynen fast til tremmerne i sengen. Men den gik altså ikke. Det var de jo ikke vant til hjemmefra!

    Derfor måtte løsningen blive at klæde dem på, så de ikke frøs, selv uden dyne. Et joggingsæt lyder som en god ide, med undertøj under, sådan at der ikke opstår en nøgen sprække mellem bukser og trøje omme på ryggen.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hvis du stadig er interesseret i gode råd så prøv at læse, hvad
    Net sundhedsplejerske Helen skriver om uld.

    http://www.netsundhedsplejerske.dk/arti ... LER&id=255

    Hilsen Sofie
  • Ja, Sofie, det var et godt link. Jeg læste det lige og tænkte på "gamle dage". Da vidste vi den slags. Min egen søn var meget hostende, jeg gav ham en uldundertrøje på. Nat og dag. Jeg skal love for det hjalp. Hosten forsvandt. Uld gør underværker. Hurra for uld.
    Og så er der meget forskel på dyner. Da vi fik købt gode dyner kunne vi mærke en stor forskel.
  • Hej Persille, det kan vi to godt blive enige om:-). Alle mine børnebørn bruger uld undertøj og uld nattøj, da de også led meget af forkølelse og hoste.

    Uld er fantastisk til børn i alle aldre, og så skal vi tænke på at uld i dag er i en hel anden let kvalitet, end da vi var unge og det kan vaskes og kradser ikke.

    Joha nattøj er også i ren ny uld, så det bruger mine børnebørn, men der findes sikkert også mange andre muligheder, for ikke at reklamere:-)
  • Med fare for lige at rive den her tråd op igen:

    Jeg ved eksem også kan være en udfordring når nattøjet skal vælges. Bomuld giver eksem for nogle børn. Det meste nattøj er desværre lavet i netop bomuld, men det kan lade sig gøre at strikke noget selv uden.

    Akrylgarn, hvor det kun er 10-30 % bomuld og 70-90 % akryl giver ikke de samme problemer (og garnet koster det samme: http://rito.dk/206-akrylgarn ).
  • Selvom der er mange gode svar her, så vil jeg lige give mit besyv på eksem, for varmt tøj til børn og noget der er godt at strikke i til børn med disse problemer.

    Vores datter da hun var ca. 3 begyndte at få eksem. Jeg valgte at strikke til hende i Mælkegarn.- Det lyder helt tosset men mælkegarn virkede bare.
    Jeg fik det anbefalet af en veninde.

    http://www.filato.dk/78-maelkegarn

    Det er blødt som vat og fås i både tynde og tykke udgaver
    Håber det kan hjælpe lidt
Log in eller Registrér for at kommentere.