Er jeg gravid?
Hej Netdoktor. Jeg er blevet meget nervøs for om jeg er gravid. Jeg er på p-piller og har været det i over 8 måneder nu. Min menstruation har imens jeg har været på p-piller været meget regelmæssig og er altid kommet på præcis det samme tidspunkt på den samme ugedag. I denne måned tog jeg den første pille for sent altså over 12 timer for sent, og jeg har endnu ikke fået min menstruation. Jeg har haft nogle af symptomerne som ømme bryster, mad trang og træthed, men har også uforklarligt tabt mig meget på meget kort tid. Er der stor chance for at jeg er gravid?
Kommentarer
At du i den tid, du har taget p-piller har kørt som et urværk skyldes ene og alene, at det er de piller, der har styret din cyklus.
Det er dog vigtigt at denne medicin tages korrekt. Der burde stå i indlægssedlen, hvordan du skal forholde dig, hvis du glemmer en pille – og det har du jo gjort i starten af sidste periode. I de fleste tilfælde handler det om at bruge anden prævention i en uges tid, hvis man har glemt en pille, men det står som nævnt i indlægssedlen for lige præcis din medicin.
Du burde derfor kunne tage en test og måle, om du skulle være blevet gravid – da det jo så må være et stykke tid siden, du ikke har været beskyttet.
Men p-piller – p-midler i det hele taget – har jo et hav af bivirkninger, så det kan også sagtens være din krop, der prøver at fortælle dig, at den ikke er helt så begejstret for det hormontilskud, den bliver bombarderet med.
Og – så kan du jo ret beset også fejle noget helt andet – f.eks. det med vægttab er da ikke lige en af de helt almindelige symptomer på graviditet. Så mærk lige efter, hvad der sker med din krop – måske du skal tale med din læge her efter påske.