Hjem Sind og psyke Åben debat om depression

Skifte cymbalta ud med perikon?

Jeg startede for 2-3 måneder siden på 60 mg cymbalta. Den første månedstid, synes jeg effekten var meget god, men den er ligesom helt forsvundet, nu er der kun bivirkningerne tilbage. Så jeg ved ikke om det er det værd.

Jeg har tidligere været på cymbalta, men stoppede og så med det dengang, da effekten forsvandt efter noget tid.

Min læge mente jeg skulle være på det et halvt år, da jeg tidligere havde været på det. Men selvom man selvføligelig skal følge den lægelige vurdering, så synes det negative effekter overveje de positive (som stort set ikke er til stede længere).

Jeg overvejer og spørge om jeg ikke kan skifte til perikon, da jeg har læst postive ting om det og jeg har det også bedre med at skulle tage et naturlægemiddel.

Men virker perikon også mod angst?

Det skal siges at jeg også tager 60 mg Tolmin mod søvnbesvær.

Kommentarer

  • Hej Nikolaj

    Du stiller spørgsmålet: Virker perikon mod angst?

    Svaret er, at det ved man ikke. Det er nemlig ikke undersøgt. De forsøg, der er lavet med perikon, har udelukkende været ved tilfælde af depression.

    Eftersom receptpligtige antidepressiver også bruges til angst, skulle man tro, at det samme gør sig gældende med perikon. Men jeg har – i de ca. 12 år, jeg har interesseret mig for perikon – aldrig hørt om erfaringer, der tyder på god virkning ved angst.

    Og så er der en anden sag. Jeg kender ikke Tolmin, men har lige slået det op. Du skriver, at du får det mod søvnbesvær. Men jeg kan se, at det også er et antidepressivt middel. Du får altså to antidepressive midler lige nu.

    Det er ikke en god idé at skifte Cymbalta ud med perikon, hvis du samtidig vil tage Tolmin. Du vil måske indvende, at når du lige nu får to slags antidepressiv medicin, kan det vel også gå med perikon og Tolmin, for det er jo også to slags.

    Ja, men for det første kender lægerne ikke meget til virkningen af perikon, så din læge har ingen erfaring med at dosere perikon. Og det bliver da endnu værre, hvis lægen skal dosere to slags, hvoraf den ene slags er perikon!

    Prøv at overveje, om den dårlige virkning kan skyldes for stor dosis. Lige nu har jeg ikke tid til at undersøge, hvor store doser man plejer at give af de to slags, men du kan selv prøve at google det.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Ja, jeg har også overvejet om det ikke var dårligt med to slags anti-deprissive midler. Men læge havde ingen indvendninger. Skal man evt. skifte tolmin ud med et andet sovemiddel, som kun er sovemiddel?
  • Hej Nikolaj

    Sådan som din medicinering er nu, får du ikke tilstrækkeligt med hjælp af medicinen, så jeg synes da, at der skal ske en ændring.

    Men hvis du overvejer at skifte Tolmin ud med en almindelig sovepille med henblik på derefter at skifte Cymbalta ud med perikon, så er det ikke nogen løsning – af to grunde:

    1. Almindelig sovemedicin må kun tages ganske kortvarigt, dvs. i få uger, da der lynhurtigt kommer en tilvænning, der betyder, at sovemedicinen mister sin virkning, men alligevel er svær at trappe ud af, fordi der kommer abstinenser.

    2. Sovemedicin kan ikke forenes med perikon.

    Jeg har læst mig til, at begyndelsesdosis ved Cymbalta til angst er 30 mg, og at man derefter kan stige til 60 mg dagligt.

    Angående Tolmin stod der, at begyndelsesdosis ved depression (der stod ikke noget om angst) er 30-40 mg, og at man derefter kan stige til 60-90.

    Men dosisangivelserne er jo ment som den anbefalede dosis, hvis man kun får ét af de to midler. Da du får begge disse antidepressive midler, kan årsagen til dit problem være, at du får for meget antidepressivt middel. I den situation vil man nemlig kun mærke bivirkningerne, som du skriver, at du gør.

    Der findes mange forskellige midler på markedet. En mulig løsning er også, at du prøver psykoterapi og motion.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.