Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lussingesyge graviditet

Redigeret 15 april, 2014, 07:34 i Spørg Netdoktors brugere
Hej, Jeg har lige brug for jeres mening/råd!!

Jeg har lige vært hos min læge fordi min 10 månd. gammel baby er syg. Jeg er gravid i uge 14. Og har haft min første svangerskaps kontroll hos lægen. Jeg fikk taget noen blodprøver. Jeg ringte for å få svar på blodprøver et par ganger, men kom dessverre ikke gjennom. Jeg tenkte heller å bestille ny tid pga kvalmen og regnet med at svar på blodprøverne var ok siden jeg ikke var blitt kontaktet af lægen min.
Men så kom sjokk idag da jeg var hos hende sammen med min sønn. Tenkte å fort spørre om svar på blodprøverne i samme sleng. Så får jeg svaret at jeg ikke har haft lussingesyge som børn og at det kan give skade på fosteret hvis jeg bliver smittet. Ooookkkk og hvem har da pligt til å informere mig om at jeg bør være forsigtig???? Har ikke lægen ansvar om å sende det skriftelig til mig og informere meg mer angående det??? Jeg reagerte om hvorfor jeg ikke var blitt kontaktet så hadde hun ikke noe svar faktisk. Men sa bare du ringte jo, men kom ikke gjennom. Men hvem har da ansvar om å fortelle meg det???
I norge vet jeg at det bliver sendt skriftelig svar hvis det er noe alvorlig. Er det svigt i systemet eller hva??? Jeg kom gråtende hjem, ble så fornærmet at jeg vet ikke om det og er gravid:((( hvem kan jeg kontakte for å klage/ snakke med???
Takk på forhånd
Hilsen en fortvilet mor

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har lidt svært ved at forstå dit sprog, men jeg er da kommet frem til, at du har fået at vide, at der er en risiko for visse sygdomme, når man er gravid?

    Og ja – det burde være almindelig viden, det er sådan set ikke lægens pligt eller ansvar at fortælle om samtlige sygdomme, der kan give komplikationer i forbindelse med graviditet, for så kunne de ikke bestille andet.

    Som jeg læser det, så har man set, at du ikke har haft denne sygdom som barn – det har jeg heller ikke, men har aldrig fået at vide, at det skulle være et problem, da jeg ventede mine børn, men jeg forstår også dit indlæg sådan, at du heller ikke HAR denne sygdom nu?

    Din 10 måneder gamle baby var syg, men du skriver ikke, hvad barnet fejlede – for hvis det havde fejlet noget, der kunne give dig problemer i din graviditet, så havde du givet fået det at vide.

    I Danmark får man da også besked, hvis noget er alvorligt, men det fremgår ikke af dit indlæg - eller som jeg kan læse det, at det ER noget alvorligt – kun at man har set, at du ikke har haft en bestemt børnesygdom.

    Men – jeg ser det som et problem, at du ikke kan få kontakt til din læge i lægens åbningstid, for det skal man altså kunne. Selvfølgelig kan der være tidspunkter, hvor det er mere svært, men det burde ikke være helt umuligt. Selv har jeg stor glæde af e-mail konsultation, hvor jeg netop kan skrive til læge og bede om svar på diverse prøver, så måske du skal finde en læge, der netop har e-mail konsultation.

    Jeg beklager på forhånd hvis jeg helt har misforstået – men det er bestemt ikke nemt at læse dit sprog, og hvis der også mundtligt er sprogvanskeligheder, så kan der jo nemt opstå misforståelser.
Log in eller Registrér for at kommentere.