Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp med at berolige mig efter ct scanning

Redigeret 13 april, 2014, 07:33 i Spørg Netdoktors brugere
Hej Alle
Er der nogle af jer der har prøvet at få lavet ct-scanning af ryg, mave eller hoved? Jeg har fået af både hoved og mave, og er nu virkelig bekymret på grund af strålings risikoen i.f.t. udviklingen af kræft. Har læst at man helst ikke skal ct-scannes (store områder som ryg/mave) hvis man er under 40 år - jeg er 29!

Mvh September84

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har før i tiden fået taget røntgenbilleder. Jeg har også fået indsprøjtet et stof. Dengang sagde man også, det kunne give kræft. Af den grund gik personalet ud af lokalet for ikke at få for mange stråler.

    Jeg tænkte også en overgang, får jeg nu kræft af det. Men, så besluttede jeg, det ville jeg ikke ødelægge mit liv med at gå og tænke på. Jeg har heller ikke fået kræft, men jeg kender nogen der fik det uden der var taget røntgenbilleder.

    Risikoen er så uendelig lille, at risikoen for at blive kørt over og slået ihjel i trafikken er langt større.
    Eller risikoen for at få en eller anden sygdom også er meget større. Eller hvis du havde fået den undersøgelse 20 gange med en måneds mellemrum. Nej, så kan man sørme få nok at spekulere over, hvis man skal være bange for så lille en ting.
    Hvad, når du trækker vejret med alt den for forurening vi har. Det er også farligt, men endnu farligere er det ikke at trække vejret, for så dør du helt sikkert.
  • Indstillinger
    Persille tak for at du gider svare. Hvor har du ret i at man så skal bekymre sig meget så, det gør jeg desværre. Må jeg spørge om det var en ct-scanning du fik lavet med kontrast?
  • Indstillinger
    Jeg ved desværre ikke hvad det hed. Mit hoved blev scannet i en "maskine". På det område er jeg frygtelig uvidende.
Log in eller Registrér for at kommentere.