Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Perikon og p-piller

Redigeret 10 april, 2014, 14:19 i Alternativ behandling
Hej derude,

Jeg vil lige sige på forhånd at jeg allerede godt ved at der er oprettet debatter som dette såkaldte naturlægemiddel, men jeg søger stadig svar på præparatet i en blanding med p-piller.

Jeg er en pige på 22 år, og vil nemlig rigtig gerne starte på Velzina, men problemet er at jeg er på p-piller. Og jeg er i et fast forhold, og har ikke lyst til at vi skulle bruge kondomer. Er der på nogen måde mulighed for at blande Velzina og p-piller, eller er der anden prævention udover kondomer jeg kan bruge, for at beskytte mig, og samtidig tage perikon. Jeg har virkelig brug for et realistisk svar, og ikke nogen prikken morale om hvad jeg bør gøre, og hvad jeg ikke bør gøre :-)- dette er ikke noget jeg har lyst til at snakke med min læge om, for det føler jeg ikke at jeg får noget ud af, udover prikken morale.

Håber nogen ligger inde med et ordentlig svar, eller erfaringer. Som sagt har jeg læst at der kun skulle være en brøkdel chance for at blive gravid i processen.

Vh Mig

Kommentarer

  • Indstillinger
    Mit forslag er at du prøver at kontakte en dygtig biopat. De ved jo netop meget om disse naturmidler, og vel sagtens også om hvordan og hvorledes med at "mikse" med p-piller, som jo netop i sig selv kan give humørsvingninger.
  • Indstillinger
    Hej Sulle

    Jeg skal nok lade være med at prædike moral. Og jeg kan i øvrigt slet ikke se, at dit spørgsmål har noget med moral at gøre!

    Jeg har taget perikon forebyggende mod depression i ca. 10 år, og var meget tilfreds. Jeg tager det ikke mere, fordi jeg ifølge lægerne er nødt til at tage noget blodpropforebyggende medicin, der ikke kan forenes med perikon.

    Sådan som jeg har forstået det, så er der kun en MEGET lille risiko for at blive gravid. Det menes, at perikon forringer P-pillernes virkning, men de seneste gange, jeg har læst om den risiko, har der stået, at risikoen var meget lille.

    Når folk tidligere har stillet samme spørgsmål i disse debatter, har jeg svaret, at det jo ikke er sikkert, at spørgeren bliver tilfreds med perikons virkning. Måske går det godt, måske ikke. Derfor har jeg skrevet, at vedkommende eventuelt kunne bruge kondom i afprøvningsperioden ved siden af P-pillerne, som en ekstra sikkerhed.

    Jeg kan forstå på dig, at du ikke synes om den mulighed. Men måske er kondomet slet ikke nødvendigt! Jeg ville gerne kunne henvise til yderligere information, som du selv kan læse. Men du kan jo lige så godt google på emnet, som jeg kan ;o)

    Held og lykke med det.

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej igen

    Jeg huskede lige, hvor jeg sidst har læst om kombinationen af perikon og P-Piller:

    http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhe ... elper-mig/

    Jeg mener, at jeg har set den tidligere radiodoktor Carsten Vagn-Hansen skrive om, at han aldrig har hørt om nogen graviditeter hos kvinder, der har taget perikon sammen med P-piller. Men jeg kan desværre ikke finde tilbage til artiklen.

    Alle andre steder, jeg har fundet, advarer mod kombinationen. Men man skal jo lige stille sig selv spørgsmålet: Hvor stor en ulykke ville det være at blive gravid? Måske ville det være dejligt at få et barn, selv om det ikke lige passer ind i planerne. Og endelig har vi jo stadig fri abort, hvis det næsten usandsynlige skulle ske.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.