Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Andre med depression der har brug for systemer??

Redigeret 10 april, 2014, 03:06 i Åben debat om depression
Er der andre der har en depression der har meget behov for systemer? Jeg er i behandling for depression med Venlafaxin, og har også dæmpet mit behov for systemer, men når jeg læser om depression finder jeg aldrig noget om systemer. Tænker ikke jeg har OCD (tvangstanker), da jeg ikke føler der vil ske mig noget dårligt hvis jeg ikke gør det jeg "har brug for", men gør mig bare forfærdelig frustreret, hvis tingene ikke er som de skal være. F.eks. kan jeg blive meget vred over hvis min mand glemmer lukke shampooflasken, hvis etiketter på hylder / i køleskab ikke vender rigtigt osv. Jeg bliver mindre irriteret nu, men nu "overlever" jeg disse ting, ved bare selv at lukke shampooflasken hver gang, vende alle etiketter osv. Synes det tager meget energi, men tager endnu mere, hvis jeg bare prøver lade det være. Jeg gider ikke være den perfekte husmor, jeg har ikke et sterilt hjem, men der skal være orden, ellers kan jeg slet ikke holde det ud. Andre der har det som jeg?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jae, en smule, jeg kan da genkende lidt. Billeder SKAL hænge lige. Nogle ting SKAL stå på en bestemt måde. Men det er ikke noget der plager mig på nogen måde. Jeg retter det i forbifarten.
    Depression lider jeg ikke af, så mon ikke der er tale om to forskellige ting.

    Det med billederne skal hænge lige er nok det, der kan genere mig mest. Men, som sagt, det går mig ikke på. Jeg tager det kun som vi er forskellige. Nogle er ligeglade, andre er ikke. Min mand tænker ikke over den slags og jeg siger ikke noget til ham. Han har også sine "mærkværdigheder". Der er nok lidt "tosset" i os alle sammen.
    Hvis det fyldte min tilværelse ville jeg nok mene det var lidt "sygt", men det gør det ikke. Ret dine ting, men lad det ikke tage overhånd. Så tror jeg ikke du er mere "skør" end alle andre. Mennesket er en "sjov størrelse."
    Somme tider ville jeg ønske, der ikke var så mange diagnoser for dit og dat. Det er sygt. Mennesker er nu engang : Mennesker. Med de fejl og fordele mennesker har.
    Jeg tænker til tider på "gamle dage." Dengang havde vi lov til bare at "være til" med vores "særheder". I dag SKAL alle mere eller mindre have diagnoser. Vi SKAL være syge i knolden.
  • Indstillinger
    Hej Ms1984

    Jeg kender en hel del til depressioner, fordi jeg selv har haft mange af slagsen, og fordi jeg gennem årene har læst alt, hvad jeg kunne finde om depression.

    Jeg er aldrig stødt på oplysninger om, at den slags systemer skulle være forbundet med depression, og jeg har heller ikke selv erfaringer med dem. Så det har nok ikke noget med depression at gøre. Men mange har vel lidt af den slags – også børn, som ofte har en regel om, at de ikke må træde på striberne mellem fliserne osv. Problemet er, hvis det tager overhånd.

    Jeg vil give dig ret, Persille: Der er alt for mange diagnoser. Før i tiden var der mere plads til, at folk kunne have deres særheder i fred.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.