Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smerter og ubehag i øjet ved flyvning

Redigeret 17 maj, 2014, 15:20 i Åben debat om øjne
Hej.

Var ude og rejse til Tyrkiet sidste uge. Både på flyveturen til tyrkiet og flyveturen tilbage til Danmark oplevede jeg smerter og ubehag i højre øje. Det skal lige siges at det var en del værre på hjemmeturen! Det var ligesom migræne, men bare meget værre..Det mærkelig er, at begge gange begyndte smerten 10 - 15 min efter vi havde lettet, og forsvandt 10-15 inden vi skulle lette..Har det noget med lufttrykket at gøre? har aldrig oplevet det før i mit liv - heller ikke når jeg har fløjet. Er ellers nærsynet og bruger -1 på begge øje.

Har læst lidt på nettet og er nu bange for at det kunne være Akut grøn stær?..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kabinetrykket i en flyver er stortset den samme som når du er nede på joden, så det burde umiddelbart ikke give ondt i øjnene..
    Hvis du har akut grøn stær, vil du bl.a. se "regnbuefarver" rundt om gadelamper eller andet lys, du vil have smerter i øjnene og højst sandsynligt også se ringere end normalt.
    Måske det bare var et tilfælde at du fik ondt i øjnene i flyveren, og du så har "indbildt" det på vejen hjem.. Det er selvfølgelig bare et bud.. Folk får jo også propper i ørene når de flyer, men mest på vej op og ned, og ikke under hele flyveturen.
  • Indstillinger
    Kabinetrykket i et passagerfly reduceres når flyet er oppe i fuld flyvehøjde.
    Trykket inde i kabinen svarer til at være udenfor for flyet i 8.000 fods højde eller et tryk på 0,7 atm. I min optik er det en en væsentlig trykændring.
Log in eller Registrér for at kommentere.