Smerter og ubehag i øjet ved flyvning
Hej.
Var ude og rejse til Tyrkiet sidste uge. Både på flyveturen til tyrkiet og flyveturen tilbage til Danmark oplevede jeg smerter og ubehag i højre øje. Det skal lige siges at det var en del værre på hjemmeturen! Det var ligesom migræne, men bare meget værre..Det mærkelig er, at begge gange begyndte smerten 10 - 15 min efter vi havde lettet, og forsvandt 10-15 inden vi skulle lette..Har det noget med lufttrykket at gøre? har aldrig oplevet det før i mit liv - heller ikke når jeg har fløjet. Er ellers nærsynet og bruger -1 på begge øje.
Har læst lidt på nettet og er nu bange for at det kunne være Akut grøn stær?..
Var ude og rejse til Tyrkiet sidste uge. Både på flyveturen til tyrkiet og flyveturen tilbage til Danmark oplevede jeg smerter og ubehag i højre øje. Det skal lige siges at det var en del værre på hjemmeturen! Det var ligesom migræne, men bare meget værre..Det mærkelig er, at begge gange begyndte smerten 10 - 15 min efter vi havde lettet, og forsvandt 10-15 inden vi skulle lette..Har det noget med lufttrykket at gøre? har aldrig oplevet det før i mit liv - heller ikke når jeg har fløjet. Er ellers nærsynet og bruger -1 på begge øje.
Har læst lidt på nettet og er nu bange for at det kunne være Akut grøn stær?..
Kommentarer
Hvis du har akut grøn stær, vil du bl.a. se "regnbuefarver" rundt om gadelamper eller andet lys, du vil have smerter i øjnene og højst sandsynligt også se ringere end normalt.
Måske det bare var et tilfælde at du fik ondt i øjnene i flyveren, og du så har "indbildt" det på vejen hjem.. Det er selvfølgelig bare et bud.. Folk får jo også propper i ørene når de flyer, men mest på vej op og ned, og ikke under hele flyveturen.
Trykket inde i kabinen svarer til at være udenfor for flyet i 8.000 fods højde eller et tryk på 0,7 atm. I min optik er det en en væsentlig trykændring.