Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Antidepressiva og vægtøgning

Redigeret 9 april, 2014, 02:51 i Spørg Netdoktors brugere
Hej derude.
Jeg er lige startet på Paroxetin 20 mg og tog sidste år Mirtazapin i en kort periode (ca 3 mdr.). Jeg har været overvægtig og det lykkedes mig at tabe de 30 overflødige kg, men nu er jeg bange for at jeg skal tage dem på igen og det vil jo ligefrem ikke hjælpe på depressionen. Er der nogle der har haft succes med ikke at tage på af antidepressiva og bevare deres vægt? Og handler det ikke om en god pose vilje, fornuftig kost, og motion?

Mvh en bekymret depressions/angst ramt.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Sara

    Jeg har taget Mirtazapin i ca. 15 måneder nu. Jeg kan godt mærke, at det er blevet sværere at holde vægten. Til gengæld er jeg depressionsfri.

    Du skriver, at du er depressions/angst-ramt. Jeg vil gerne sige følgende: Medicinen skulle jo gerne hjælpe. Ellers er der jo ingen grund til at tage den!

    Men det er ikke medicinens virkning eller mangel på samme, du ønsker at diskutere, men derimod vægten. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret, når du tidligere har været overvægtig og derefter har tabt 30 kg.

    Jeg har altid været glad for sund mad, så for mig er det ikke noget problem at holde lidt igen med kager og søde sager.

    Men en livsform, der udelukkende er styret af vilje, fornuftig kost og motion, sådan som du skriver, lyder for mig som en del af problemet, snarere end som en del af løsningen! Livet skulle gerne være styret af, hvad man har lyst til og føler sig godt tilpas ved – ikke styret af sur pligt.

    Hvis din diæt bliver for svær at holde, er der større sandsynlighed for, at du ikke kan overholde den. Men det kender du sikkert alt til, når du tidligere har tabt så mange kilo. I øvrigt vil jeg tro, at det er individuelt, hvor meget antidepressiv medicins påvirker vægten.

    Held og lykke med det.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tak for svar :-)
    Men tænker at det vel er fordi medicinen giver lyst til at spise mere at man tager på ? Eller er jeg helt forkert på den? Har ikke noget imod at tage lidt på så længe jeg kan omdanne det meste til muskler da jeg i forvejen går meget op i træning.
Log in eller Registrér for at kommentere.