Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Udebleven mens efter p-pille stop

Redigeret 8 april, 2014, 09:39 i PMS og menstruation
For snart 3 måneder siden løb jeg tør for p-piller. Jeg bor pt. I udlandet og var imellem visum og derfor ikke dækket af sygeforsikringen her i landet da mine p-piller slap op og ku ikke tage til lægen og få nye. Derfor stoppede jeg med at tage p-piller.
Den dag jeg sku ha haft menstruation, 15. Februar, udeblev min menstruation. Jeg havde ikke haft sex siden december og havde haft min sidste p-pille menstruation i januar, det var efter denne at jeg ikke havde flere piller. Så det skulle have været min første rigtige menstruation.
Jeg har haft en p-pille pause een gang før fordi jeg i 6 måneder (2009-10) ik fik menstruation mens jeg var på p-piller. Lægen mente det var stress og sagde jeg sku stoppe med p-piller indtil jeg fik alm menstruation igen, jeg stoppede men begyndte igen efter et par måneder pga jeg fik en kæreste. Og jeg kan ikke huske om jeg nåede at få min naturlige mens inden eller ej, men fik p-pille mens efter.
Nu er det så sådan at jeg ikke fik min menses i februar, og heller ikke i marts og nu er det april og jeg skulle have min menses om en uges tid.
Den 16. Februar havde jeg sex m. Kondom dog kom vi til at gøre det en gang uden i badet, men han trak sig ud inden han kom.
Jeg blev bekymret efter en uge og tog en graviditets test, den var negativ, efter 14 dage tog jeg endnu en test der stadig viste negativ.
Jeg har ikke haft sex siden, men er stadig bange for hvad nu hvis jeg er gravid?
Bør jeg søge læge?
Kan jeg være gravid selvom testen siger jeg ik er det, to gange?
Hvis jeg blev gravid den 16.2 er det så for sent at få abort nu?
Hvad kan være grunden til at jeg ikke får menstruation?

Kommentarer

  • Indstillinger
    En af mange bivirkninger, som man ikke lige bliver oplyst om, når man begynder på der p-piller er, at det kan tage endog meget lang tid, før der kommer menstruation efter ophør. Du har endda oplevet det for nogle år siden, og som jeg læser dit indlæg, så begyndte du jo netop på p-piller igen, FØR din menstruation kom af sig selv.

    Så - det er mit bud - nemlig, at den bare ikke er kommet på plads.

    Selvfølgelig skal du være opmærksom på evt. graviditet og bruge anden prævention - og det hver eneste gang, da ægløsning, når den en gang kommer på plads, vil komme før menstruation, så du ved ganske enkelt ikke, hvornår det sker.

    Hvis du skulle være blevet gravid i midten af februar, så er du nu 8 uger henne, hvorfor der altså sagtens vil kunne måles positiv test, hvis det er - og abortgrænsen hedder 12 uger - i hvert fald i Danmark. Hvordan reglerne er i det land, du befinder dig i, ved jeg selvsagt ikke.

    Men - mit gæt er, at du simplet hen stadig er under påvirkning af de hormoner, hvorfor det er derfor din menstruation stadig er udeblevet.

    For din egen skyld, bør du nok vente med at begynde på de piller igen, indtil du er helt sikker på, at du har fået din menstruation ordentligt på plads - i hvert fald hvis du påtænker at ville have barn på et tidspunkt, for du lader til at være typen, der er under påvirkning af de hormoner i endog meget lang tid efter ophør, hvorfor det kan blive lidt svært for dig at blive gravid, den dag du gerne vil.
Log in eller Registrér for at kommentere.