Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp

Hej allesammen.

Jeg er helt ny herinde, men har brug for hjælp!

Jeg er en pige på 25 år, som levede et rigtig dejligt liv indtil det hele begyndte i dec 2013.
Det skal lige siges, at jeg er angst for, at kaste op.

Det hele startede med at jeg var ved at kaste op ude foran en bager. Siden den dag i starten af dec har jeg været sygmeldt!

Efterfølgende havde jeg enormt meget kvalme, lidt ondt i maven og utilpas. Jeg tænkte, at det nok bare var mave influenza, men det fortsatte. Jeg begyndte også, at få det psykisk dårligt (måske fordi jeg er pisse bange for kvalme og opkast??!)

Jeg kom til lægen i midten af dec, som mente det var en depression, så jeg blev sat igang med lykkepiller og fik lidt at sove på. Det var rigtig godt og jeg havde 1-2 uger hvor alt var perfekt!

Juleaften måtte min familie og jeg tage hjem fra juleaften, da jeg var rigtig dårlig både fysisk og psykisk.

Jeg kontaktede min læge igen i det nye år. Her valgte hun, at tage en stribe af blodprøver på mig og en afføringstest, da jeg også havde 2-4 afføringer hver morgen.
Hun mente det var irriteret tyktarm, men tog prøverne alligevel.
Blodprøverne viste, at jeg var i mangel på B12 vitamin. Jeg fik en recept på piller, som jeg skal tag hver dag. Ellers viste prøve et blodsukker på 8,2, men det mente hun var ok. Afføringsprøven var helt normal.

Hun sagde at mine symptomer kunne være pga B12 manglen, så jeg skulle lige give det et par uger.

Nu har jeg så taget vitaminet i 5 uger og jeg har det stadig forfærdeligt.
Jeg har det enormt dårligt om morgenen, 2-3 afføringer (Enten meget tyndt eller blødt- aldrig "normalt"), kvalme og opkast fornnemlese, kan være svimmel, træt, nogen gange hjertebanken, svien og brændende fornemmelse i øverste del af maven, nogen gange under højre ribben, kriblende fornemmelse i kroppen og generelt bare rigtig utilpas.

Det skal siges at jeg både har prøvet HUSK og lige pt er jeg på Dicoflor 60, men intet hjælper mig!

Lægen siger også at jeg har angst, men kan det kan til grund for at jeg har det så forfærdeligt?
Jeg tænker selv at der da må være noget galt i min lille mave, med alle de ting.

Hvad tænker i?
Nogen gode ideer til at jeg skal stille op?

Kram SWTU88

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ernærings-terapeuter har oftest mere viden om kost end læger.
    F.eks er ernærings-terapeut og farmaceut Mia Damhus rigtig dygtig.

    Men jeg hæfter mig ved, at du egentlig ikke er undersøgt for din lidelse f.eks. ved røntgen af mave-tarm-systemet.

    Det er for nemt og for ukvalificeret bare at tillægge dine symptomer psykiske årsager, uden at du er undersøgt for mulige fysiske årsager, men det er jo så "moderne" i disse sparetider.

    Jeg synes, at du skulle kræve at blive ordentlig undersøgt.

    Hvis din læge er tilhænger af psykiater Per Fink´s system med "funktionelle lidelser", så skift hurtigst muligt læge til en ny, som ikke er tilhænger af dette system (husk at spørge).
  • Indstillinger
    På mig virker det umiddelbart til at din læge tager dig alvorligt. Du skriver at du har angst for opkastninger, og at det nok har haft indflydelse på dit reaktionsmønster også. Så der er altså sandsynlighed for at der er tale om 2 tilstande der måske endda forstærker eller på anden måde griber ind i hinanden.

    Din læge har sørget for de indledende undersøgelser, så det er ikke helt rigtigt at du ikke er blevet undersøgt. Du har både fået foretaget blodprøver og afførringsprøve. Heldigvis er din afførring helt normal men du har så B12-mangel. I første omgang har din læge lige valgt at se tiden an som jeg forstår hende og i den periode har du skulle tage B12-tilskud. Men du har det altså stadig fysisk rigtig skidt.

    Så næste skridt? Ja, det er vel at gå til lægen igen som aftalt. Der er vel en grund til at du pludselig i en alder af kun 25 år har fået B12-mangel. Du kan læse lidt om mulige grunde her:

    https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... 12-mangel/


    Som du ser, er der flere mulige grunde. En grund er der vel, man kan næppe "tænke" sig til B12-mangel og det ved din læge også godt.
    B12 dannes i mavesækken, så det kunne måske være et sted at starte. Men det må du tale med lægen om. En af de bedste metoder her er en kikkertundersøgelse i mavesækken, men altså næppe det første man vil forsøge for undersøgelsen er desværre ikke så rar. Man kan også få vigtige oplysninger af blodprøver der siger noget om tarmslimhinden er irriteret.

    Røngtenbillede af mave-tarm systemet bruger man ikke ret mange steder mere, men kan bruges til at se en evt. forstoppelse.

    CT af mave-tarmsystemet kan give flere oplysninger, men en kikkertundersøgelse af tyktarmen er at foretrække for her kan man tage prøver og vurdere tarmens slimhinde direkte.

    Så mit forslag til dig, er at gå til din læge igen og få snakket om hvilke skridt der vil være de næste for dig.

    Kost er også vigtigt, men hvis der er tale om at du skal lægge kosten om, er det lettere at få undersøgt hvad årsagen er eller i hvert fald iKKE er først, til at din mave og tarm ikke rigtig fungerer. Det er svært at lægge om når man ikke ved til hvad.

    God bedring til dig!
Log in eller Registrér for at kommentere.