Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kasein pulver?

Redigeret 7 december, 2015, 04:09 i Åben debat om overvægt
Hej netdoktor.
Jeg har været på kur de sidste par uger og jeg har tabt mig en del. Det har været en kost bestående af æg, kylling, oksekød med så lidt fedt som muligt, bønner og jeg har kun drukket vand og nogen gange en sukkerfri sodavand. Samtidig er jeg gået i fitness en time om dagen, hvor jeg bare løb/gik.

Men nu er mit vægttab gået i stå og jeg har allerede prøvet at træne mere og spise mindre osv.

Jeg har læst en del om Kasein. Jeg skal drikke det lige inden jeg går i seng også optager jeg aminosyre igennem hele natten næsten. Det vil betyde hurtigere vægttab og nemmere større muskler.

Men hvad tænker i om Kasein?

Desuden vil jeg gerne høre noget omkring hvilken creme der virker bedst mod strækmærker for jeg har en del strækmærker og jeg vil ikke til operation eller laser behandling.


Jeg vil bestille kasein pulver fra http://shop.getbig.dk/kasein-protein

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skriver, at du har været på kur nogle uger og tabt dig en del.

    Det er altså helt almindeligt, at hvis man ændrer på sin kost og begynder at dyrke mere motion, så sker der en hel masse i starten hvor efter det så går mere stilfærdigt.

    Det er i hvert fald ikke nogen god ide, hvis du begynder at sulte dig, for så løber du sur i det, og så kan det nemt gå galt.

    Det sundeste og mest varige vægttab er et gennemsnit på ½ kilo om ugen, og det er helt almindeligt, at man taber mest i starten, og så går det langsommere.
    Husk - det har taget tid at blive overvægtig - det tager også tid at tabe det igen. Man bliver ikke overvægtig på få måneder - man taber sig heller ikke på få måneder.

    Nu skriver du selv "kur", men det at tage en kur i en periode, for så at falde tilbage til gammelt mønster, når man har opnået det ønskede vægttab, vil kun føre til, at du tager det hele - og ofte lidt mere - på igen.

    Så det vigtigste er en varig kost- og motionsændring, så du fremover kun indtager de kalorier, som der passer til dig - men sørger for at blive mæt hver dag - dog er det da tilladt at holde "søndag" en gang i mellem og spise lidt kage eller andet, men altså kun som noget, der sker ved enkelte, få lejligheder, men jeg kender jo ikke dine hidtidige kost- og motionsvaner.

    Umiddelbart vil jeg ikke tro, du får det store ud af at indtage noget afsindigt dyrt pulver eller nogle piller; jeg tror ganske enkelt du er for utålmodig. Du er på vej, det går fint.
  • Indstillinger
    Der er utrolig mange som praktiserer, at bruge kasein protein lige omkring sengetid. Det skyldes basalt set kun et enkelt studie som sammenlignede effekten af at bruge kasein protein henholdsvis morgen og aften. De satte en anden gruppe til at indtag kasein omkring træning - endeligt fandt de, at gruppen som fik det morgen og aften havde større vækst i muskelmasse sammenlignet med dem som fik det omkring træning (Burk et al, 2009).

    Anders Nedergaard har udtalt: "Selvom dette er en korrekt fortolkning af opdagelserne fra dette studie (Burk et al, 2009), skal man huske på, at det altså trods alt kun er et enkelt studie."

    En anden ting man bør holde for øje er sandsynligvis aminosyreprofilen for det proteinpulver som man vælger. Sammensætningen for aminosyrer er meget afgørende for, hvor godt et proteintilskud vil være til at opbygge- eller bevare muskel under et vægttab (som i dit tilfælde). Man har tidligere brugt PDCAAS som målestok for kvaliteten af et proteinpulver, men den var "cappet" på 1 og de fleste både valle- og kasein pulvere var derfor på papiret lige gode. Nu til dags har vi DIAAS score, som også tager den menneskelige fordøjelighed i betragtning, til at vurdere kvaliteten af et proteinpulver. Denne score er ikke cappet og man kan derfor nu sammenligne kvalitetn af aminosyreprofiler for flere forskellige produkter.

    Det er præcis hvad Ph.D. Anders Nedergaard har gjort inde på Candidlab, og du kan derfor nu finde hvilke protein tilskud (produkter) som er af den højeste kvalitet jf. DIAAS score inde på http://candidlab.com/da/supplement/proteinpulver/ :)

    For at opsummere, så er kasein protein måske et godt valg, men du bør nok samtidig have aminosyresammensætning, proteinkoncentration mv. for øje når du vælger, for valleprotein kunne også være et glimrende alternativ.
  • Indstillinger
    Hej Img00d

    Måske du også skulle have dette med i overvejelserne hvis du vil tage kasein. Kasein er et mæleprotein, som er blevet kædet sammen med en stor risiko for at udvikle kræft.

    http://nutritionstudies.org/casein-consumption/

    Du kan også se dokumentaren "forks over knives" som handler om dette. Det er virkelig spændende men også tankevækkende.

    Mvh
    Martin
Log in eller Registrér for at kommentere.