Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp! Har jeg anoreksi!?

Hej.

Jeg vil rigtig gerne have svar på mit store problem! Jeg er meget i tvivl om, om jeg har anoreksi. Jeg er en pige på 15 år. Højde: 170 Vægt: 53 kg.
Jeg spiser ca. 30 kalorier om dagen, og bryder mig ikke rigtig om at spise i for alt for store mængder. Jeg føler mig fed hvis jeg spiser for meget. Jeg spiser altid kun en portion aftensmad selvom jeg stadig er sulten. HJÆLP MIG! Min kæreste siger at jeg har tabt mig, og jeg har tabt mig 10 kg.

Hilsen den frustrerede pige

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej frustreret pige


    30 kalorier lyder af virkelig lidt, næsten helt umuligt. Din krop er bygget til at spise mange flere kalorier, og siden du kun er 15 så rent faktisk flere da din krop stadig vokser og har brug for energien, til at kunne vokse. Jeg har selv haft anoreksi og det der var vigtigt for mig, var at der var nogen der hjalp mig, og at der var nogen der var der for mig, som jeg kunne snakke med og som fik mig til at spise noget mad. Du skriver til sidst at du siger at din kæreste kan mærke at du har tabt dig, hvis du stoler på ham, eller at der kun er ham du vil snakke med, så snak med ham om det, sig at du har brug for ham, og så skal du spise mere, 30 kalorier er slet ikke nok, du bliver nød til at spise meget mere, ellers så kan du risikere at få: kvalme, hovedpine, ondt i kroppen, mavepine og på langt sigt, svage knogler, og et svagt immunforsvar, mit råd er at du spiser flere små måltider om dagen/snacks, som f.eks. Et æble, en rugbrødsmad, eller noget andet og så spiser en "stor" portion aftensmad :-)
    Håber du kunne bruge mit svar til noget, hilsen den bekymrede pige :-)
  • Indstillinger
    Hej og tak for det hurtige svar :)

    Kan det være tegn på anoreksi?...

    Ps. tak på forhånd :)
  • Indstillinger
    Det kan muligvis godt være et tegn på det, men jeg kan ikke garanterer noget, det kan godt virke som om at du er på til at få det, jeg ville kontakte en lægen eller sige det til en man stoler på, så du kan få testet om det er det, og hvis jeg var dig, så ville jeg begynde at spise mere, i små mængder, inden det går galt.

    Håber at du lytter til min råd :-)
  • Indstillinger
    Hej og tusind tak for dit svar endnu engang :)

    Hvordan finder lægen ud af at man har anoreksi? Og hvordan fortæller man det til sine forældre? Uuh nu kommer der en masse spørgsmål...

    - får man medicin for det?

    - hvordan reagerer ens klasse på det?

    Undskyld hvis jeg bare spørger sådan helt vildt meget.... men det er nyt for mig...

    Tak på forhånd :)
  • Indstillinger
    Det er rent faktisk en psykolog og en læge der sidder og stiller dig en hel masse spørgsmål, for at finde ud af det.
    Jeg sagde det til en af mine lærer som jeg stolede på og så ringede hun hjem, og det ville jeg egenlig gerne have det til, min far var meget voldsom og sur før hen, men jeg ved ikke rigtig hvad der skete efter det, han var venligere overfor mig...
    Nej du får ikke medicin for det, men du skal gå til en hel masse samtaler, med psykologer og læger og alt muligt pis og det er ikke særlig sjovt, det er derfor at jeg ikke ønsker nogen andre at de skal få det, det er noget af det værste i verden..
    Ens klasse behøver ikke nødvendigvis at vide det, men minlærer fortalte det til min klasse og de tog det meget "pænt", de blev chokeret, men behandlede mig virkelig pænt..
    Jeg ønsker dig alt godt, og ber til Gud om at du ikke har anoreksi, for det fortjener du ikke og det er der ikke nogen der gør...
  • Indstillinger
    Ugh.. det lyder ikke særlig fedt. Men jeg syntes stadig at jeg er fed. Jeg ved ikke rigtig. Jeg vil kun have anoreksi for at blive tynd relativt hurtigt, men ved godt det er det dummeste at gøre, men alligevel.

    Tak for svarene :)

    Er der mere jeg bør vide?.. ellers så skriv :)
  • Indstillinger
    Hvis du syntes at du er fed og gerne vil tabe dig hurtigt så er anoreksi det forkerte valg, anoreksi ryger ud af kontrol med det samme, der findes masser af kure, du kan bruge eller alt muligt andet, istedet for at få anoreksi og sulte sig selv. Eller hvad man nu gør..
    Håber at du får dét bedre med dig selv :-) og husk at pas på dig selv og spis så meget som du kan :-)
  • Indstillinger
    Tja, det eneste jeg kan sige er at du skal tage kontakt til læge / psykolog (fx Søren Herz) og hør hvad de har at sige.
    Ellers kan du snakke med din familie / dine veninder om det.

    Ellers skal du bare tænke på at alt det med at være tynd og smuk er noget vrøvl. Kvinder og piger er flottest med kurver!

    Har selv været udsat for en spise forstyrrelse så hvis du har brug for at snakke med nogen om det så kontakt mig gerne :)
  • Indstillinger
    Hej.

    Kan du give mig et link til at jeg kan skrive til ham jeg ikke kan huske hvad hedder ;) Er lidt rundforvirret her på siden :'D

    Tak på forhånd :)
  • Indstillinger
    Hej, her er et link til Søren Hertz: http://www.psykcentrum.dk/soren-hertz
    Held og lykke! ;)
Log in eller Registrér for at kommentere.