Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forstoppelse, også her ;)

Trold1Trold1
I mange år gik jeg rundt og havde det mere eller mindre skidt, troede det var psykisk p.g.a. en kamp med det sociale system.
I 2010 sluttede kampen med det sociale system, men jeg fortsatte med, at have det skidt.

Skidt = jeg føler mig konstant træt, selvom jeg sover 8 timer hver nat, så har jeg det som om, at jeg kun har sovet 3-5 timer hver nat. Med alt hvad det medfører = jeg mister overblik, bliver irritabel, føler mit ofte svimmel, smerter/spændinger i baghovedet, tænker ikke klart, skærer mig i fingrene ved madlavning, føler mig stressset o.s.v.


Jeg prøvede at udelukke nogle ting fra kosten, uden nogen effekt.
Et par gange med et par års mellemrum klagede jeg min nød til lægen, 2 forskellige fordi den første stoppede.
Når der blev spurgt til min afføring fortalte jeg, i overensstemmelse med sandheden, at jeg kom af med noget hver dag, men det ofte var svært, at få det ud.
Og så blev der ikke snakket mere om afføring/fordøjelse.

Jeg snakkede med min nye læge (den gamle stoppede) om det i vinters, konklusionen var, at hun ikke mente, at jeg led af noget "farligt" og det sådan set var op til mig selv, at finde ud af hvad jeg kan tåle og ikke kan tåle.

I starten af 2012 var jeg, af anden årsag, hos en zoneterapeut og fik 4-5 behandlinger. 2-3 mdr. senere forsvandt mine problemer som dug for solen, jeg fik et liv.
Umiddelbart satte jeg det ikke i forb. med zoneterapi-behandlingerne.

I 2013, efter et par fødselsdage med masser af lækkert hjemmebag gik min mave totalt i baglås.

Derefter begyndte jeg, at tage afføringsmiddel (Moxalole) og undgik brød med hvede og mælkeprodukter.

Pt er situationen sådan, at jeg spiser ca. 500 gr. råkost dagligt (gulerod, rødbede, æble og citronsaft), knækbrød af rugmel, rugbrød med pålæg, grøntsager til aftensmaden.
Jeg er så småt begyndt at spise lidt kartofler igen, men spiser flere grøntsager end kartofler til aftensmaden.
Jeg kan spise lasagne med fuldkorns-pasta-plader uden, at det går helt i stå.
Jeg tager afføringsmiddel 3 x dagligt (moxalole).
Hvis jeg spiser et stykke kage eller f.eks. en hotdog (alm. pølsebrød), så går min mave totalt i stå, og det kan tage 1-2 uger, at få den ordentligt igang igen.
På det seneste er jeg begyndt, at spise lidt sveskegrød dagligt.
Kommer en pose svesker i en gryde, dækker med vand, koger under låg til de har suget en masse vand, tager låget af og koger videre, så koger de bedre ud, fylder evt. mere vand på efterhånden.

Jeg har gode erfaringer med et magnetarmbånd og forsøger mig pt med, at sætte magneter ved leveren og maven.
Det ser ud til, at virke på en eller anden måde, jeg oplever, at være mere tørstig end jeg plejer, på samme måde som efter zoneterapi-behandling, dette plejer at være tegn på, at affaldsstoffer renses ud, og jeg kan mærke, at der løsnes op for nogle spændinger i hele mit mave-område.

Jeg har i mange år haft en teori om, at jeg mangler lidt (måske meget) mavesyre, derfor har jeg nu, efter mange overvejelser og læsning på internettet bestilt noget der hedder "betaine hcl" (på godt dansk må de kunne kaldes saltsyretabletter).
De har tidligere kunnet købes i DK, men har i nogle år ikke måttet forhandles her, så jeg har bestilt dem fra udlandet, som jeg har fået indtryk af, at mange andre også gør.

Det er min fornemmelse, at der mangler "et eller andet" i min fordøjelse, men min afføring er ikke meget lys (som den ville være ved for lidt galde). Samtidig er det min fornemmelse, at min tyktarm arbejder utroligt sløvt, sikkert p.g.a. det manglende "et eller andet".
Det er derfor jeg nu vil forsøge med betaine hcl.

Er der nogen af jer, der har erfaringer med betaine hcl eller har andre input?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du kan tro, jeg har erfaring.
    Jeg er snart 82 år. Det meste af mit liv har jeg kæmpet med forstoppelse, din historie kunne næsten være min.

    MEN:
    i 10-15 ÅR HAR JEG KUNNET LEVE NORMALT.


    Gå i Matas og køb en flaske "Masin" - drik et glas vand med 17 af disse dråber før aftensmaden.
    Der er også piller, som er fantastiske, de hedder "Thea Go". Nogen gange tager jeg bare en halv af dem. Og det er ikke mere hver eneste dag, jeg har brug for noget.
    Så behøver du ikke noget af alt det, du nævner.
    Alle de år med forstoppelse, ja eens liv er i den grad påvirket af det.

    Skriv venligst, hvis du prøver det og får det bedre.

    God bedring.
  • Indstillinger
    Jeg er rigtig glad for dit svar. :)

    Begge produkter har jeg set på tidligere.

    Men det er min oplevelse, at det ikke kun handler om, at få noget ud den anden vej ;).

    Selv i perioder, hvor jeg med afføringsmiddel og masser af grøntsager nemt kommer af men afføringen har jeg oplevet flere af de symptomer, som jeg har beskrevet.

    Men især masin vil jeg helt sikkert have i tankerne.

    Jeg glemte at skrive, at jeg tager nogle bitre dråber før maden (boldocynara), og i de perioder hvor jeg har husket, at tage dem ved hvert eneste måltid, da har de en god effekt på de symptomer, som afføringsmiddel alene ikke afhjælper.
    De bitre dråber fremmer produktionen af mavesyre og det er en af de ting, der leder mig på sporet af, at det måske handler om for lidt mavesyre.
  • Indstillinger
    Hej Kathinga2

    I godt en måned har jeg nu taget betaine hcl, og jeg er ikke længere i tvivl om, at jeg har for lidt mavesyre, for de har hjulpet gevaldigt. Siden jeg begyndte at tage dem har jeg kunnet spise mere normalt, knap så meget grønt og ingen sveskegrød og endda lyst brød et par gange uden, at min mave gik helt i baglås.

    Pillerne har bl.a. gjort, at jeg er mere afslappet i maven, så jeg nu bedre kan mærke hvordan min mave reagerer på forskellige fødevarer. F.eks. kan jeg nu mærke, at min mave ikke har det godt med hvede og mælk, jeg kan tydeligt fornemme, at jeg ikke kan fordøje det.

    Men da jeg stadig nemt får det skidt i hovedet besluttede jeg mig for, at prøve Masin. Jeg har søgt efter oplysninger om det på nettet og kunne læse mig til, at det skulle styrke galdeblære, lever og bugspytkirtel, og det er mit klare indtryk, at det er dér mit problem ligger. Desværre har jeg ikke kunnet finde noget om hvad Masin indeholder.

    I går spiste jeg lagkage (altså både mælk og hvedemel), og det kunne mærkes både i hovedet og i maven. Bvargh....

    I dag begyndte jeg så, at tage Masin, efter den vejledning jeg kan finde på nettet, 15-20 dråber 4 gange om dagen, ½-1 time før et måltid eller før sengetid.

    I formiddags tog jeg 20 dråber, og igen før min middagsmad. Kort efter middagsmaden var jeg på toilettet, og var meget overrasket over hvor let jeg kom af med "noget", i morges havde jeg en fornemmelse af lidt forstoppelse.

    Før aftensmaden tog jeg igen 20 dråber, og igen blev jeg positivt overrasket over hvor let jeg kom af med "noget" efter aftensmaden, jeg var ikke i tvivl om, at det var Masin der gjorde en forskel.

    Kort før kl. 22 skulle jeg igen på toilettet, og hold da helt op, det var dælme ikke for sarte sjæle. Jeg vil nærmest kalde det en total udrensning, jeg måtte sidde et stykke tid efter jeg var færdig, før jeg turde prøve at stå på benene igen og så gik jeg ind og lagde mig.
    Ca. en time senere vågnede jeg og havde det fint, omend jeg var lidt mat, jeg skulle på toilettet igen, denne gang var det ikke ubehageligt som tidligere, men det var det rene vand, der kom ud.

    Min uro i maven og min hovedpine er væk.

    Jeg har brugt andre homøopatiske midler tidligere og ved, at de kan være rigtigt effektive, men jeg syntes ikke det fremgik nogle steder, og var lidt i tvivl, om det gælder for alle homøopatiske midler, at de optages via slimhinderne og derfor skal rundt i munden inden de synkes, men det fandt jeg også ud af, at Masin skal.

    Jeg er ikke færdig med, at bruge Masin, men det bliver ikke i samme mængde som i dag. ;)

    Næste gang jeg møder en person, som nægter, at tro på, at homøopatisk medicin har en effekt, så vil jeg foreslå vedkommende, at prøve Masin og se, om personen så stadig vil påstå, at homøopatisk medicin ikke har nogen effekt. ;);)
Log in eller Registrér for at kommentere.